تبلیغات
طلبه - مطالب بهمن 1393 ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 28 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

برخی تصورمی کنندمعیارمشروعیت ازدواج صرف رضایت افراد است درحالی که ازدواج دربرخی ازموارد ولو بارضایت افراد حرام است.نمونه ها:

1-ازدواج بدون اذن ولی دختر

2-ازدواج باکفارومشرکین  وفرقه های منحرف همچون بهایی.(1)

3-ازدواج باکسی که  شوهرش اورا بدون طلاق متارکه کرده است.

4-ازدواج همزمان بادوخواهر.(2)

5-ازدواج بازنی که درعده دیگری است.(3)

6-ازدواج بامحارم.(4)





(1)-استفتائات امام خمینی ج 3ص126س127

(2)استفتائات بهجت ج 4ص 10 س4567 -جامع المسائل فاضل ج1ص410س-1456-استفتائات امام خمینی.ج3ص129 س132-137 -سوره نساء/23

3)توضیح المسائل

(4)توضیح المسائل مراجع ج2.م2384و2448






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

لواط در قرآن

لواط یکی از زشت ترین گناهانی است که خداوند متعال در قرآن به زشتی این عمل اشاره می کند:

لتَأْتُونَ الْفاحِشَهَ ما سَبَقَکُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِین.[1]

إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَهً مِنْ دُونِ النِّساء بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ.[2]

آیه اول اشاره دارد به این که این گناه علاوه بر این که خود یک عمل زشت و فوق العاده ننگین است قبل از شما در هیچ قوم و ملتى سابقه نداشته است، و این زشتى آن را چند برابر مى ‏کند؛ زیرا پایه غلط و سنت شوم و وسیله‏ اى براى گناه دیگران در آینده نزدیک و دور خواهد بود

آیه دوم اشاره به این دارد که چه انحرافى از این بدتر که وسیله تولید نسل را که آمیزش زن و مرد است و خداوند آن را به طور غریزى در هر انسانى قرار داده، رها کنند، و سراغ” جنس موافق” بروند کارى که اصولا بر خلاف فطرت و ساختمان طبیعى جسم و روح انسان است و نتیجه‏ اش عقیم ماندن هدف آمیزش جنسى است، و به تعبیر دیگر، تنها اثرش یک اشباع کاذب جنسى و از بین بردن هدف اصلى یعنى ادامه نسل بشر مى ‏باشد، و در پایان آیه به عنوان تأکید مى‏گوید: شما جمعیت اسراف ‏کارید” یعنى از حدود الاهى قدم بیرون گذارده و در انحراف و تجاوز از مرز فطرت سرگردان شده اید.[3]

علاوه بر این دو آیه آیات دیگری در مذمّت لواط در قرآن آمده است:

در قرآن از قول حضرت لوط به قومش آمده است  آیا در میان جهانیان شما به سراغ جنس مرد می‌روید و همسرانی را که خدا برای شما آفریده است رها می‌کنید؟!‌ شما قوم تجاوزگری هستید.»[4]



اگرلواط کننده  بالغ باشد ازدواج حرام است امااگرلواط کننده نابالغ است سه نظرداریم 1-ازدواج حرام است2-ازدواج بنابراحتیاط حرام است3-ازدواج حرام نیست

سه نظردرباره نابالغ

1-مادروخواهرودختر پسری که لواط داده برلواط کننده حرام است اگرچه لواط کننده ولواط دهنده بالغ نباشند.(الف)

2- مادروخواهرودخترپسری که لواط داده برلواط کننده حرام می شود درصورتی که بالغ بوده  حرام است.(ب)

3-مادر وخواهر ودخترپسری که  لواط داده  برلواط کننده -درصورتی که بالغ بوده -حرام می شود وهمچنین  درصورتیکه  لواط کننده نابالغ باشد بنابراحتیاط لازم حرام مشود. (ج)

چندمسئله

1-حرمت ازدواج درصورتی است که یقین داشته باشد که دخول انجام شده .ولی اگرگمان کند که دخول شده  یاشک کند که دخول شده یانه ازدواج حرام نیست.

2-ازدواج کردن خواهر ومادرودخترلواط کننده (فاعل)با لواط دهنده (مفعول)حرام نیست.

3-اگرمعلوم است که که دخول واقع شده ولو به کمترازختنه گاه .خواهرومادر ودخترلواط دهنده برفاعل حرام ابدی است.واگرشک دردخول حتی  به مقدارمذکورباشد حرمت ثابت نیست.

4-ازدواج باخواهرلواط دهنده چه ابوینی باشد ویا ابی ویاامی فرق نمی کند درهر سه صورت حرام است.

5-اگرکسی دراثرجهل به حکم شرعی  باخواهر کسی که بااو لواط نموده ازدواج نمایدگرچه بعدازگذشت چندین سال  وداشتن  چندفرزندمتوجه حرمت ازدواج شده باشد.عقدازدواج باطل است.وبایدازهم جداشوند.وبافرض جهل بچه ها حکم حلال زاده رادارند.

[1]. عنکبوت، ۲۸٫« لوط را بسوى قومش فرستادیم، به آنها گفت: شما مرتکب عمل لواط مى‏شوید که پیش از شما احدى از جهانیان چنان نکرده است.»

[2نمل، ۵۵٫ « آیا شما از روى میل مقاربت، به طرف مردان مى‏آئید نه زنان، بلکه شما قومى نادان هستید.»

[3]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏۶، ص ۲۴۴، ناشر، دار الکتب الإسلامیه، چاپ اول، تهران، ۱۳۷۴ ش.

[4]. شعراء،‌ ۱۶۵٫ «أتأتون الذکران من العالمین.»

الف-رساله آیات عظام امام2405نوری2401سبحانی2403

ب-رساله آیات عظام صافی 2414مکارم2056

ج-رساله آقای سیستانی مسئله2371






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 24 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

 

ازنظرتعلیمات اسلامی هرگناه اثری تاریک کننده وکدورت آوربردل باقی می گذاردودرنتیجه میل ورغبت به کارهای نیک وخدایی کاهش پیدا می کندورغبت به گناهان دیگرافزایش می یابد.درمقابل بندگی ویادخدابودن  انسان راپرورش می دهد ومیل ورغبت به کارنیک راافزون می کندوازمیل ورغبت به شروفسادوگناه می کاهد.

حضرت علی (عله السلام)می فرمایند:

نمازگناهان رامانندبرگ درخت می ریزد وگردنهاراازریسمان گناه آزادمی سازد.پیامبرخدانمازررابه چشمه آب گرم که بردرخانه شخص باشدوروزی پنج نوبت خودرادرآن شستشودهد تشبیه فرمود.آیاباچنین شستشوهاچیزی ازآلودگی بربدن باقی می ماند.

نهج البلاغه خطبه 199



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

شجاعت ها و رشادت هاى بى نظیر نیروى هوایى و هوانیروز و خلبانان دلاور در نفوذ به اعماق خاك دشمن و رویارویى با مدرن ترین امكانات اهدایى استكبار به صدامیان و دفاع از حریم هوایى كشور نشانه تعهد، عشق و ایمان آنان به خدا و اسلام و میهن اسلامى است مهیا نگهداشتن و تعمیر و بازسازى ادوات و ابزار پیچیده هواپیماها و رادارها و سلاح هاى ضد هوایى و موشك ها و پدافند از كشور دلیل مهارت و تخصص و ارزشهاى علمى والاى این عزیزان است.  
امام خمینی(ره)
صحیفه نور جلد 21، ص     118





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی


22 بهمن باید سرمشق ما باشد در طول زندگى و براى نسل هاى آینده كه همه آنها 22 بهمن را كه غلبه ایمان بر كفر و الله بر طاغوت و اسلام بر كفر بود، باید حفظ كنند و بزرگ بشمارند.

امام خمینی(ره)
صحیفه نور جلد 14، ص 70






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 20 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

امام صادق (علیه السلام)فرمود:

لاینظرالله عزوجل الی عبدولایزکیه اذاترک فریضه من فرائض الله


خداوند به بنده ای که واجبی ازواجبات الهی را ترک کند نظرمرحمت نمی افکندواوراپاک وپاکیزه نمی گرداند

بحارالانوارج68ص 207







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 19 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

قالَ صلّى اللّه علیه و آله : مَنْ مَشى إ لى مَسْجِدٍ مِنْ مَساجِدِاللّهِ، فَلَهُ بِكُّلِ خُطْوَةٍ خَطاها حَتّى یَرْجِعَ إ لى مَنْزِلِهِ، عَشْرُ حَسَناتٍ، وَ مَحى عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئاتٍ، وَ رَفَعَ لَهُ عَشْرُ دَرَجاتٍ.


پیغمبر(ص)فرمود: هر كس قدمى به سوى یكى از مساجد خداوند بردارد، براى هر قدم ثواب ده حسنه مى باشد تا برگردد به منزل خود، و ده خطا از لغزش هایش پاك مى شود، همچنین در پیشگاه خداوند ده درجه ترفیع مى یابد   

 - عقاب الا عمال : ص 343، س 14، وسائل الشّیعة : ج 5، ص 201، ح 6328..

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
یکشنبه 19 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

اصل ازدواج مستحب موکد است امادرچندموردواجب می شود:

1.انسان بترسدبه گناه بیفتدواین گناه شامل تمام مراتب گناه  ازچشم چرانی  خودنمایی ومزاحمت تارابطه عاشقانه و......می شود.

2.هرگاه ترک ازدواج سبب قرارگرفتن  درضرروزیان مانندبیماری روحی شود.

3.نذریاعهدیاقسم یادکندبرای اینکه ازدواج کند.

1.توضیح المسائل مراجع م2443.اجوبه الاستفتائات س795






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 18 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

برملت  ایران خصوصا وبرجمیع مسلمانان عموماواجب است این امانت الهی راباتمام توان حفظ نمایند.دفاع ازاسلام وجمهوری اسلامی به هرنحوممکن برتمام  مکلفین واجب است.

صحیفه نور ج21ص403

عکسهای امام خمینی (ره)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

همه مراجع: ازدواج با او جایز است ولى كراهت دارد.(1)

تبصره. ازدواج با فرد فاسق كراهت دارد و كسى كه نماز نمىخواند، مصداق بارز فسق شمرده مىشود.

(1) امام، نورى، مكارم و فاضل، العروهالوثقى، ج 2 م 7 وحید، منهاجالصالحین، ج 3، م 1298 تبریزى، منهاجالصالحین، ج 2، م 298 سیستانى، منهاجالصالحین، ج 2، م 2 خامنهاى، اجوبه الاستفتاءات، س 20 صافى، هدایهالعباد، ج 2، م 4 دفتر: بهجت و خامنه ای  





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

در مورد ازدواج فامیلى در منابع روایى شیعه نفیا و اثباتا مطلبى نیافتیم.

تنها در منابع اهل سنت از پیامبر اكرم (ص) نقل شده است اغتربوا لاتضووا با افراد دور (غریبه) ازدواج كنید تا فرزندانتان لاغر و ضعیف نباشند،(1)

همچنین در منابع روایى شیعه از امام زینالعابدین (ع) روایت شده است «من تزوج لله و لصله الرحم توجه الله بتاج الملك و الكرامه» «كسى كه براى خداوند و صله رحم ازدواج كند خداوند او را به تاج پادشاهى و كرامت سرافراز مىكند»(2)

از این روایت استفاده مىشود ازدواج با فامیل در راستاى صله رحم اگر باشد امرى پسندیده است.

قابل ذكر است صحت روایت نقل شده از منابع اهل سنت و معنایى كه براى آن شده است محل تردید است.

اما از نظر پزشكى هرگونه ازدواجى با اقارب و خویشاوندان منع نگردیده. بلكه افراد و فامیلهایى كه در شرایط فیزیولوژیك ویژه و یا واجد ویژگىها و گروههاى خونى خاصى هستند از چنین ازدواجهایى منع گردیدهاند. بنابراین توصیه پزشكان در این زمینه عمومیت ندارد.

آنچه در مورد انتخاب همسر در آیین اسلام تأكید شده است صلاحیت، تقوا، عفاف و حسن خلق است و فرقى نمىكند كه از فامیل باشد یا غیر آن. بنابراین اولویت را به دیانت و اخلاق بدهید و به نكات چندى توجه داشته باشید:

الف) ازدواج با فامیل از جنبههاى مثبتى برخوردار است كه نباید از آن غافل بود مثلاً انسان نسبت به فامیل شناخت بیشترى دارد و....

ب) آنچه درباره ازدواج فامیلى گفته شد به جاى خود، ولى در ازدواج علاقه و شایستگى ملاك است. بنابراین اگر هردو یا یكى از این دو جهت نباشد این ازدواج به صلاح طرفین نخواهد بود.

ج) در عین حال اگر كسى در صدد است با فامیل ازدواج كند لازم است حتما به پزشك متخصص مراجعه كند تا در آینده نسبت به فرزندان خود مشكلى پیش نیاید گرچه این گونه مشكلات در ازدواجهاى غیر فامیلى نیز وجود دارد.

(1) (الفائق فى غریب الحدیث زمخشرى، ج 2، ص 293)

(2) (وسائل الشیعه، ج 20، ص 51- من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 243).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

همه مراجع:

آرى، عقد باطل است و چنانچه زن و مرد و یا یكى از آن دو، بدانند كه عده زن تمام نشده و عقد كردن زن در عده حرام است، آن زن بر او حرام ابدى مىشود)(1)

(1) توضیح المسائل مراجع، م 2400 آیت الله وحید، توضیح المسائل، م 2464 آیت الله نورى، توضیح المسائل، م 2366 امام خمینى، تحریر الوسیله، ج 2، النكاح فى العده، م 1 و آیت الله صافى، هدایه العباد، ج 2 النكاح فى العده، م 1 و دفتر: آیت الله خامنه ای.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

همه مراجع:

ازدواج با او جایز است ولى كراهت شدید دارد.(1)

(1) امام خمینى، آیت الله نورى، آیت الله مكارم و آیت الله فاضل، العروه الوثقى، ج 2 م 7 آیت الله وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 1298 آیت الله تبریزى، منهاج الصالحین، ج 2، م 298 آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 2، م 2 آیت الله صافى، هدایه العباد، ج 2، م 4 و دفتر: آیت الله بهجت و آیت الله خامنهاى.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 15 بهمن 1393 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

1-عده عبارت است ازمدتی که به دستورشارع مقدس زن حق ندارددراین مدت شوهرکندوبایدصبرکندتامدت به سرآید.

2-زن درمواردذیل بایدعده نگاه داردالف )بعدازطلاق وجدایی  ب)بعدازبه هم خوردن عقد(فسخ عقد)ج)بعدازتمام شدن مدت یابخشیده شدن آن درعقدموقت د)بعدازنزدیکی ازروی اشتباه وناآگاهی(وطی به شبهه ه)بعدازمرگ شوهر(1)

3-عده زنی که شوهرش ازدنیارفته چهارماه وده روزاست خواه ازدواج دائم باشدیاموقت .شوهرش به اونزدِیکی کرده باشدیانه زن یائسه باشد(سادات 60سال به بعدغیرسادت 50 سال به بعد)یانه فرقی ندارند(2) 

4-زن زناکارعده ندارد(3)

5-زنی که مرتب باافرادعقدموقت می کنداگریائسه نباشدوبااونزدیکی صورت گیردعده می خواهد.

(1)توضیح المسائل مراجع م 2510 و2517 تحریرالوسیله ج2 عده وطی شبهه م


(2)تو ضیح المسئل مراجع مساله

2517

(3)استفتائات  جدیدمکارم ج2ص927 .منهاج الصالحین ج2م1303





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، مكارم، سیستانى و وحید: بنابر احتیاط واجب باید صیغه به عربى صحیح خوانده شود.(1)

آیت الله بهجت: خیر شرط نیست بلكه مىتوانند به هر زبانى كه خواستند بخوانند. اما احتیاط مستحب (بهتر) آن است كه به عربى بخوانند.(2)

آیات عظام صافى، فاضل و نورى: باید صیغه به عربى صحیح خوانده شود.(3)

(1) توضیحالمسائل مراجع، م 2370 وحید، توضیحالمسائل، م 2434 و خامنهاى، استفتاء، س. 40

 (2) بهجت، توضیحالمسائل مراجع، م. 2370

3) توضیحالمسائل مراجع، م 2370 نورى، توضیحالمسائل، م. 2366



تاریخ : چهارشنبه 15 بهمن 1393 | 05:28 ب.ظ | نویسنده : بهمنیار کیانی




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 2 )    1   2   
موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :