ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

چرا زنان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) بعد از وفات پیامبر(صلى الله علیه وآله) نمى‏توانستند ازدواج كنند؟

همسران پیامبر (صلى الله علیه وآله)، افتخار عظیمى از طریق ازدواجشان با پیامبر (صلى الله علیه وآله) كسب كردند و به همین دلیل، آنان بعد از او، در میان امت اسلامى، بسیار محترم مى‏زیستند و از جایگاه و موقعیت ممتاز خود بسیار راضى و خشنود بودند و اما درباره محرومیت آنان از ازدواج، پس از وفات پیامبر (صلى الله علیه وآله)، به چند نكته زیر، مى‏توان اشاره كرد:

1 خداوند متعال، به جهت گرامى داشت رسول خدا (صلى الله علیه وآله)، حرمت نهادن به زنان آن حضرت را نیز ضرورى دانسته است و آنان را «امّهات المؤمنین»، یعنى مادران مؤمنین، قلمداد كرده است.(1) واضح است كه آنها حقیقتا مادران واقعى مؤمنین نیستند بلكه مراد خداوند متعال، ارج نهادن به آنان، بسان احترام به مادران خود مى‏باشد و ناگفته پیداست كه كسى با مادر خود ازدواج نمى‏كند.(2)

2 خداوند حتى براى خود همسران پیامبر نیز به دلیل انتساب به مقام نبوت، محدودیت‏هایى قرارداده است كه براى سایر بانوان، منظور نكرده است.(3)

3 قرآن ازدواج با زنان پیامبر (صلى الله علیه وآله) را جسارت و بى‏ادبى نسبت به ساحت مقدس حضرت مى‏داند و مى‏فرماید: «وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیماً»(4) «شما حق ندارید رسول خدا را اذیت و آزار رسانید و هرگز حق ندارید بعد از آن حضرت، با همسران وى، ازدواج كنید. این كار، نزد خداوند متعال، بسیار بزرگ است».

گویا بعضى به عنوان انتقام جویى و توهین به ساحت مقدس پیامبر (صلى الله علیه وآله)، چنین تصمیمى را گرفته بودند و از این راه، خواستند ضربه‏اى بر حیثیت آن حضرت وارد كنند. در شأن نزول آیه فوق، به بعضى از مخالفان رسول‏اللَّه (صلى الله علیه وآله) اشاره شده كه سوگند یاد كرده بوده بودند كه هرگاه او چشم از جهان بپوشد، با همسران او ازدواج كنند.(5)

4 اگر ازدواج با همسران پیامبر (صلى الله علیه وآله) مجاز مى‏بود، جمعى افراد ماجراجو و خودخواه، به عنوان این كه همسر پیامبر (صلى الله علیه وآله) را بعد از او در اختیار خود گرفته‏اند، ممكن بود این كار را وسیله سوء استفاده قرار دهند و به این بهانه، موقعیت اجتماعى مهمى براى خویش دست و پا كنند و یا به عنوان این كه آگاهى خاص از درون خانه پیامبر (صلى الله علیه وآله) و تعلیمات و مكتب او دارند، به تحریف اسلام بپردازند و یا منافقین، مطالبى را از این طریق، در میان مردم نشر دهند كه مخالف مقام پیامبر باشد. این خطر، هنگامى ملموس‏تر مى‏شود كه بدانیم گروهى خود را براى این كار آماده ساخته بودند و بعضى آن را به زبان آورده، بعضى شاید تنها در دل داشتند. از جمله كسانى را كه بعضى از مفسران اهل سنت در این جا نام برده‏اند، طلحه است.(6) خداوندى كه بر اسرار نهان و آشكار، آگاه است، براى برهم زدن این توطئه زشت، یك حكم قاطع صادر كرد و جلو این امور را به كلى گرفت.(7)

5 اسلام، عنایت خاصى داشته كه زنان پیغمبر، چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات وى، در خانه‏هاى خود بمانند. قرآن كریم، صریحاً به زنان پیغمبر مى‏گوید: «وَ قَرْنَ فِى بُیُوتِكُنَّ»(8) «در خانه‏هاى خود بمانید». اسلام خواسته است تا «امهات المؤمنین» كه خواه ناخواه، احترام زیادى در میان مسلمانان داشتند، از احترام خود سوء استفاده نكنند.(9) متأسفانه، تاریخ، از ماجراى عایشه و تخلف او از این دستورالعمل و سوء استفاده از عنوان «ام‏المؤمنین» كه دست‏آویزى براى فتنه‏ها و حركت‏هاى سیاسى ناگوار شد، به تلخى یاد مى‏كند.

(1)Z A النّبى اولى بالمؤمنین من انفسهم و ازواجه امّهاتهم» احزاب (33)، آیه. 6
000 (2) «حرّمت علیكم امّهاتكم و بناتكم و اخواتكم» نساء (4)، آیه. 23
000 (3) احزاب (33)، آیات 29-. 34
000 (4) احزاب (33)، آیه. 53
000 (5) مجمع البیان، ج 8، ص. 366
000 (6) تفسیر قرطبى، ج 8، ص. 5310
000 (7) تفسیر نمونه، ج 17، ص. 405
000 (8) احزاب (33)، آیه. 33
000 (9) مرتضى مطهرى، حجاب، تهران، ص. 80

 

 

 

 






نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic