ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

هدف پیامبر از ازدواج با حضرت خدیجه(س) چه بود؟ و چرا حضرت خدیجه با پیامبر (ص) ازدواج كرد؟

ازدواج پیامبر (ص) با خدیجه شباهتى با سایر ازدواجهاى شناخته شده ندارد. بلكه در نوع خود بى مانند است. چرا كه این پیوند مبارك نه ثمره عشق زودگذر است و نه دوستى بى پایه و اساس و نه برخاسته از انگیزه هاى مادى یا سایر اغراض دنیوى.

خدیجه از خانواده اى اهل فرهنگ و خرد بود. پدرش خویلد در روزگار جاهلیت عرب چهره اى برجسته از شعور و خردمندى و شهامت و شجاعت و استبداد ستیزى و آزادگى بود. تاریخ جهان عرب بویژه مكه، شهامت و ایستادگى دلیرانه خویلد را در برابر دشمنان و شاهان متجاوز یمن هرگز فراموش نمى كند.

خویلد شرست مذهبى داشت و هم او بود كه از حجرالاسود محافظت نمود و مردم را به قیام در مقابل شاه یمن دعوت كرد. نام مادر خدیجه، فاطمه بود و در آن عصر جاهلیت، بانوى موحد و آگاه و بر آئین ابراهیم (ع) بود.

خدیجه برادرزاده اى به نام حكیم داشت كه از یكسو داراى ثروتى هنگفت بود و از سویى بر عكس ثروتمندان اهل ستم و فساد، حكیم مردى دانا و بخششگر بود و از محرومان دستگیرى بسیارى مى كرد.

و اما عموى خدیجه، ورقه بن نوفل خدا جویى دانش طلب بود. ورقه كانون بت پرستى و خشونت و فخر فروشى جاهلیت عرب را ترك كرد و رفت و آئین مسیحیت واقعى را كه بر توحید استوار بود، پیدا نمود و از قدیسان شد و از ظهور پیامبر اسلام (ص) نیز آگاه گردید. ورقه همچون مشاورى براى خدیجه بود و او را بسوى كمال و فضایل رهنمون مى ساخت.

درباره خانواده خدیجه توضیح مختصرى داده شد تا معلوم شود در آن روزگار جاهلیت خانوده خدیجه (س) چه امتیازى بر دیگران داشت. حكیم و ورقه نقش بسزایى در كرامات اخلاقى خدیجه داشتند و همواره وى را بسوى پاكى و درستى و مدیریت در كارها كمك مى نمودند. خدیجه بانویى ثروتمند و متمكن بود.

ولى هرگز همچون جاهلان فریفته ثروت خود نشد و در پاسخ خواستگاران دیگر كه اهل ثروت بودند، همواره جواب نه مى گفت زیرا آنان را شایسته شأن انسانى خویش نمى دید، خدیجه در اوج شیفتگى و دلدادگى به منش و رفتار پر جاذبه «محمد امین» نزد عموى خویش «ورقه» رفت و گفت: «من چگونه مى توانم با سعادت پیوند با او نایل شوم؟ شما در این مورد چاره اى شرافتمندانه و خداجویانه بیاندیشید.» عمویش به او امیدوارى داد و از او خواست تا با خداى ابراهیم (ع) مناجات كند. (1)

و بالاخره توسط خویشان نزدیك، مجلس گفتگویى ترتیب داده شد و محمد و خدیجه با هم به گفتگو درباره پیوندشان پرداختند. این خدیجه بود كه تقاضاى ازدواج با محمد (ص) را داشت و البته پیامبر نیز از فضایل او و خانواده اش مطلع بود. محمد (ص) درباره دعوت به ازدواج خدیجه (بر عكس دیگر ازدواجها) اندیشید و گفت: اما ازنظر اقتصادى با من همگون نیستى. ترجیح مى دهم با كسى پیوند زندگى مشترك ببندم كه از این نظر با من همسان باشد و بتواند با ساده زیستى و پارسایى و قناعت زندگى كند. خدیجه با دقت شنید و گفت كه حاضر است تمام ثروت و امكانات و اعتبار و موقعیت خویش را در راه اهداف والاى محمد (ص) قرار دهد.

هنگایكه صفیه دختر عبدالمطلب و عمه پیامبر خبر شیفتگى خدیجه نسبت به محمد (ص) را شنید به سراغ او رفت. خدیجه اظهار علاقه شدید نمود و به صفیه گفت: «تورا سوگند به خدا كه مرا در وصال محمد (ص) یارى كنى.» (2) هنگامیكه در مجلس خواستگارى، ابوطالب لب به سخن گشود، خانواده خویلد نتوانستند مناسب آن مقام بزرگوار سخنى بگویند از این رو خدیجه (س) سكوت را شكست و گفت: اگر چه شما در این مجلس و در حضور بزرگان بنى هاشم براى پاسخ گویى از من شایسته تر هستید، اما در مورد سرنوشت من و امضاى پیمان زندگى مشترك، من بر همگان مقدم هستم. پس اجازه دهید تا من پاسخ خواستگارى محمد (ص) را بدهم. به این ترتیب قدر و مرتبه خردمندى خویش را آشكار ساخت و گفت: هان اى محمد خویشتن را به خواست خداى این خانه پر شكوه (كعبه) به عقد تو در مى آورم و با سپاس از بزرگوارى و بخشندگى عموى گرانقدرت، مهریه ام را نیز خودم به شما هدیه مى دهم.

این رویداد مبارك تاثیر شگرفى از خود بجاى گذاشت و اولین ثمره اش پیوند ازدواج رو شخصیت پاك و خداجو و نمونه بود و دیگر این كه از همان زمان مطابق تورات و انجیل و شناخت قدیسان و كشیشان حقیقى مى دانستند، محمد (ص) به پیامبرى خواهد رسید. حتى در این باره نیز شعر سروده اند. (3)

از طرفى مردم هم شگفت زده بودند و مى گفتند: عجبا نشنیده بودى كه زنى مهریه خویش را براى مردى بپردازد و هدیه دهد خوبست بدانیم در عصر جاهلیت گروهى عدالت خواه در پیمان و سوگندى جوانمردانه و عدالت خواهانه بنام «حلف الفضول» شركت كردند تا همواره از حق و عدالت دفاع كنند. خدیجه و محمد (ص) نیز عضو این پیمان بودند. خدیجه (س) یه این وسیله از برترین عالم متنعم شد و به قلب با شرافت و كرامت و سعادت راه یافت. پیامبر (ص) نیز همسرى یافت كه نظیر او نبود زنى كه هم ردیف مریم مقدس (ع) است. امام صادق (ع) درباره انگیزه ازدواج آن بانوى مكرمه فرموده اند: «او همان بانوى بزرگوارى است كه سالار بانوان قریش است. وى به خواستگارى زمامداران و ثروتمندان روزگار خویش پاسخ منفى داد امام بخاطر كمال جویى و آینده نگریش خود را به همسرى پیامبر آزادى درآورد. چرا كه پرتویى از نویدها و بشارتهاى كتب آسمانى قبل را از زبان دانایان و پارسایان در وصف محمد (ص) شنیده بود. (4)

آرى هنگامیكه پیامبر (ص) به رسالت مبعوث شد، پس از در میان نهادن موضوع فرشته وحى و ابلاغ رسالت، بلافاصله خدیجه ایمان آورد و گفت: در این مورد از قبل بسیار فكركرده و مطالعه داشته است و گفت: «آمنت و صدقت و رضیت و سلمت» (5)

ناگفته نماند علاقه خدیجه به محمد (ص) از قبل سفر آنحضرت به شام بود و در واقع آن سفر امتحانى بود براى ارزیابى هاى خدیجه، چنان كه یك نفر از غلامان امانتدار و صادق خود را (میسره) گماشته بود تا بطور دقیق رفتار محمد (ص) را در این سفر در نظر بگیرد و بعداً گزارش دهد. گزارش میسره در واقع دلالت بر رفتار فوق العاده محمد (ص) در میان سایرین داشت و مبین آثار نبوت در آن بزرگوار بود. (6)

منابع:

1- بحار، ج 16، ص 23 و. 24

2- بحار، ج 16، ص 57 و. 58

3- فروع كافى، ج 5، ص. 374

4- قرب الاسناد، ص. 325

5- بحار، ج 18، ص 196-. 223

6- بحار، ج 16، ص. 188

7- فروغ آسمان حجاز خدیجه (س)، على كرمى قریانى. به نقل از اداره پاسخگویى آستان قدس رضوى

 

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic