تبلیغات
طلبه - جریان عایشه و دختر عمر و رسول خدا كه اینهمه تبلیغات منفى ایجاد كرده چیست؟ ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

جریان عایشه و دختر عمر و رسول خدا كه اینهمه تبلیغات منفى ایجاد كرده چیست؟ در این مورد زیاد مورد سوال واقع مى شوم. لطفا سریعتر پاسخ دهید

پاسخ به پرسش شما به سه گونه متفاوت داده مى‏شود: یكى پاسخ تاریخى (با تكیه بر گزارش‏هاى تاریخى)، دوم پاسخ با توجه به آیات قرآن و سوم نقد عایشه و حفصه در كلام اهل سنت.

پاسخ تاریخى:

الف) علت شناسى ازدواج پیامبر با حفصه:

مقدمه: مسلمانان مكه پس از هجرت به مدینه در شرایط جدیدى قرار گرفته بودند. آنجا براى آنان دیار غربت بود و هر كس كه در مدینه داراى خویشاوندى نبود و یا پولى نداشت كه با آن به تهیه منزل اقدام كند، در عسرت و تنگدستى زندگى مى‏كرد.

وضعیت مسلمانان در سال‏هاى اولیه ورود به مدینه تا حدى اسف‏بار بود كه حتى براى پوشاندن مقدار ساتر واجب بدن خود با مشكل مواجه بودند (تا چه رسد به تهیه نان و غذاى معمولى و محلى براى سكونت)، این مشكل تا حدى ملموس بود كه به دستور پیامبر خدا (ص) مردان آنان در نماز جماعت موظف شدند كه زودتر از زنان از سجده بلند شوند تا عورتین آنان توسط زنان دیده نشود.

پیامبر خدا این گروه را در مسجد مدینه بر سكویى كه سایبانى داشت جاى داد، آنان شب و روز در آن جا بودند و به همین مناسبت هم به «اصحاب صُفّه» معروف گردیدند.

در میان این آوارگان زنان بى سرپرست و شوهر مرده و دختران بى كس‏وكارى وجود داشت كه غیرت اسلامى‏شان مانع از آن بود تا در جمع مردان بر صُفّه بنشینند یا بدون مجوزى شرعى و منطقى به خانه یكى از انصار قدم گذارند. در مورد زنان باید اضافه كرد كه آنان علاوه بر رنج گرسنگى و بى‏كسى باید غم و غصه گرسنگى فرزندان‏شان را هم متحمل مى‏شدند.

ازدواج پیامبر با حفصه: آرى كار این زنان تا حدى اسف‏بار بود كه حتى مردانى چون عمر دغدغه‏ى بى‏شوهرى دختر بیوه‏اش حفصه [[1، او را مجبور كرد كه خود شخصا براى ازدواج دخترش پیشقدم شود. به دنبال این فكر، نخست یاران رسول خدا را در نظر گرفت و ابتدا پیشنهاد خود را با عثمان كه از بنى امیه و مردى ثروتمند بود در میان گذاشت.

با وجود آن‏كه رُقیّه همسر عثمان درگذشته بود ولى عثمان پیشنهاد عمر را دایر بر ازدواج با حفصه نپذیرفت و به او جواب منفى داد. سپس عمر از ابوبكرخواست تا با حفصه ازدواج كند لیكن ابوبكر هم زیر بار نرفت. [[2 عمر كه از جواب رد این دو تن آزرده خاطر شده بود شكایت آنان را به رسول خدا برد. پیامبر خدا (ص)، باب این گله و شكایت را بست و حفصه را به همسرى خود برگزید. [

[3 در چنین شرایطى بود كه رسول خدا (ص) براى محافظت از این زنان مسلمان و غیرتمند چاره‏اى جز این ندید كه برخى از آنان را كه احیانا نسبت به بقیه وضعیت رقت‏بارترى داشتند را عقد خود درآورد تا از این راه با برطرف كردن نیاز آنان به شوهر، مرحمى نیز بر دردها و غم‏هاى آنان باشد.

ب) علت شناسى ازدواج پیامبر با عایشه: ..............................ادامه

براى پاسخ به این قسمت از پرسش، ذكر یك واقعیت تاریخى به عنوان مقدمه ضرورى است:

مقدمه 1: از دیر باز میان قبایل مختلف عرب عادات و رسومى بوده است كه پاره‏اى از آن ها تا به امروز نیز متداول و مرسوم مى‏باشد. از جمله اینكه اگر در میان دو قبیله جنگى صورت مى‏گرفت یا خونى ریخته مى‏شد براى جلوگیرى از اتلاف نفوس و خونریزى بیشتر و غارت و چپاول، بهترین راه چاره پیوند زناشوئى در میان دو قبیله متخاصم بود تا با ایجاد خویشى و وابستگى قبیله‏اى:

1 از طرفى كشتار و چپاول بین دو طرف موقوف شود.

2 از سویى دیگر در برابر دشمن، یارانى یك‏دل و هم‏پیمانانى ثابت قدم براى خود دست و پا كرده باشند. [

[4 مقدمه 2: در دهه اول بعثت رؤساى مكه تا اواخر حیات ابوطالب در عین این كه از افزایش تعداد مسلمانان بسیار عصبانى بودند و تمام هم و غم خود را صرف جلوگیرى از گسترش دین اسلام مى‏كردند، اما براى این مخالفت‏ها حد و مرزى قرار داده بودند و آن این كه سعى مى‏كردند تا حداقل از برخورد فیزیكى با افراد صاحب نفوذ دورى كنند.

به عنوان مثال: حمزه‏ىِ سیدالشهدا با سیلى محكمى ابوجهل را به خاطر توهین به رسول خدا تادیب كرد. جمعى به دفاع از ابوجهل شمشیرها را برهنه كردند، اما ابوجهل به آنان اجازه برخورد با حمزه را نداد. [[5 ابن هشام همچنین مى‏نویسد: «ابوجهل وقتى مى‏شنید مردى از قریش مسلمان شده است از اذیت و آزار او مضایقه نمى‏كرد با این حال اگر آن مرد داراى منزلت، مقام خاص و یا فردى مُوجّه بود او را متنبه كرده و مذمت مى‏كرد و اگر تاجر بود به او مى‏گفت: به خدا قسم ورشكست مى‏شوى و مالت بر باد مى‏رود (اما برخورد فیزیكى نمى‏كرد) ولى اگر او را مردى ضعیف مى‏یافت به شدت كتك مى‏زد به طورى كه آثار زخم بر بدنش مى‏ماند. [

[6 مقدمه 3: جایگاه ابوبكر مقارن بعثت و هجرت.

ابوبكر از قبیله «تیم بن مره بن كعب» بود. این قبیله به كرم، مروت، و حمایت از همسایگان معروف بود. مى‏گویند: ابوبكر در زمان جاهلیت مردى مُوَجّه و مسئول دریافت دیه از جنایتكار بوده است. وى مردى بود كه با قوم خود الفت داشت، نزد قومش فردى محبوب بود و از جهت نسب نزدیك‏ترین فرد به قریش و عالم‏ترین آنان در مورد نسب قریش بود. او تاجرى خوش اخلاق و معروف بود، مردان قومش در امور مختلف (از تجارت و غیر تجارت) به او مراجعه مى‏كردند چرا كه وى را مردى خوش مشرب مى‏دانستند. [[7 طبیعى است كه مشركین حداقل در سالهاى اولیه‏ى علنى شدن اسلام مسلمانان، از برخورد با چنین فردى دورى كنند. داستان زیر مؤید این ادعا است:

روزى ابوبكر در راه منزل خود دید كه امیه بن خلف در حال شكنجه كردن بلال است. خطاب به او گفت: آیا از خدا نمى ترسى، شكنجه این مسكین تا كى؟ امیه گفت: تو دین او را فاسد كردى پس او را از آن‏چه كه مى‏بینى نجات ده. ابوبكر گفت: قبول كردم، من غلامى دارم كه از این غلام نیرومندتر و بر دین توست، حاضرم او را با بلال عوض كنم. امیه هم قبول كرد به این ترتیب بلال پس از تحمل آن همه شكنجه از شر امیه نجات پیدا كرد. [

[8 این داستان و سایر موارد بالا گرچه از فضائل ابوبكر خبر مى‏دهد و برخى از موارد آن مورد پذیرش ما نیست اما لااقل این شماى كلى را به دست مى‏دهد كه قریش تا آن موقع با مسلمانان صاحب نفوذى چون ابوبكر نه تنها برخورد نمى‏كردند بلكه تا حدودى براى آنان احترام قائل بودند، و با مسلمانان مظلوم، فقیر و بى‏كس كه از بردگان و كنیزان در بین آنان زیاد دیده مى‏شد به شدت برخورد مى‏كردند و آنان را مورد شكنجه‏هاى طاقت فرسا قرار مى‏دادند.

این سیاست مشركین در برخورد با مسلمانان تقریبا تا قبل از حوادث شعب ابى‏طالب بود. اما پس از شكست مشركین از محاصره‏ى اقتصادى از یك طرف و وفات ابوطالب بزرگترین و قدرتمندترین حامى رسول خدا و رییس بنى هاشم و گسترش روز افزون اسلام و فزونى مسلمانان از طرف دیگر، باعث شده بود كه مشركین مقابله‏ى با مسلمانان را تشدید كنند. چرا كه دیگر نه ابوطالب زنده بود تا به احترام و یا ترس از او از برخورد فیزیكى با رسول خدا دورى كنند و نه خدیجه همسر باوفاى آن حضرت تا به خاطر او و اقوام او، مشركین جرأت شدت عمل نیابند. در چنین شرایطى بود كه مشركین مكه وارد فاز جدیدى از مبارزات شدند، كه از برخورد فیزیكى به ساحت مقدس رسول خدا شروع شد و تا تصمیم بر قتل آن حضرت ادامه یافت. [

[9 در چنین شرایطى رسول خدا دعوت از قبایل مختلف را در دستور كار خود قرار داد، بدان امید كه با افزایش تعداد مسلمانان بتواند بر این توطئه فائق آید. اما متاسفانه نوعا نه تنها به رسول خدا ایمان نیاوردند بلكه برخى چون ثقیف بچه‏ها را مامور كردند تا با سنگ و چوب بدن مقدس آن حضرت را مضروب كنند. [[10

رسول خدا در محاصره مشكلات قرار گرفته بود بعلاوه از دست دادن همسر با وفایش هم مشكلات او را دو چندان كرده بود، حال برخى از یاران [[11 از روى محبت و علاقه (از نوعى كه ما به اصطلاح آن را خاله خرسه مى‏نامیم) و براى این كه مرحمى هر چند ضعیف بر دردهاى رسول خدا قرار دهند دختر ابوبكر (عایشه) را به عنوان همسر به رسول خدا پیشنهاد كردند.

با توجه به شرایطى كه اشاره شد تصور كنید اگر پیامبر خواستگارى دختر ابوبكر را نمى‏پذیرفت این شبهه در ذهن ابوبكر به وجود مى‏آمد كه پیامبر به من (یعنى یكى از مسلمانان ذى نفوذ مكه) اعتماد ندارد. از طرف دیگر ازدواج با دختر ابوبكر باعث مى‏شد كه رسول خدا از ناحیه‏ى قبیله «تیم بن مره» و بخشى از قریش خیالش آسوده شود. به هر حال در چنین شرایطى بود كه رسول خدا ازدواج با دختر ابوبكر را پذیرفت. با این ازدواج دیگر طایفه ابوبكر به خود اجازه تعرض به پیامبر را نمى‏دادند، چرا كه رسم آنان چنین حكم مى‏كرد.

نتیجه آن كه:

1) ازدواج با عایشه در شرایط زمانى خاص و حساس صورت پذیرفت كه چاره‏اى جز آن نبود.

2) اصل ازدواج پیامبر با عایشه به درخواست پیامبر نبوده است. [3

[12) هدف از این ازدواج هرگز انتخاب همسر و زناشویى نبوده است. مؤید این نتیجه:

الف) اظهارات خود اهل سنت است كه سن عایشه را به هنگام ازدواج با پیامبر شش یا هفت سال دانسته‏اند. [[13 سِنّى كه به روشنى خود گویاى آن است كه هدف ازدواجِ به معناىِ پذیرش همسر نبوده است.

ب) بنا به نقل اهل سنت و خود عایشه: پیامبر عایشه را پس از گذشت چهار سال از زمان عقد، آن هم به اصرار پدرش (ابوبكر) به خانه برد. [[14

ج) اما طبق نقل شیعه سن عایشه بیش از این حرفها بوده [[15 و گذشت چهار سال از زمان عقد و عروسى نكردن پیامبر با عایشه در این مدت خود گواه بزرگى به عدم تمایل حضرت به وى مى‏باشد.

دو نكته:

1- بر اساس منابع و مآخذ تاریخى عایشه جزو منافقان صدر اسلام نبود اما پس از پیامبر خدا مرتكب جنایات فروانى شد و حتى موجب شد بسیارى از مسلمانان در تشخیص راه حق دچار سرگردانى و انحراف شوند.

2- رفتار عایشه با اهل بیت پیامبر خدا از جمله مسائل قابل تامل است. او بر خلاف دستور رسول خدا (ص) نسبت به اهل بیت آن حضرت دشمنى‏هاى بسیارى نمود تا آن‏جا كه مورد اعتراض سایر همسران رسول خدا (ص) از جمله ام سلمه واقع شد. [

[16 پاسخ با توجه به آیات قرآن

قضاوت درباره عایشه، از مسایلى است كه شیعه و اهل سنت در آن اختلاف نظر دارند. بنابراین به نظر مى‏رسد قرآن كریم (كه مورد اتفاق فریقین است) واحادیث قطعى و متواتر (كه حجیت آنها قابل انكار نیست) بهترین راه براى بررسى چنین مساله‏اى باشد. براى رسیدن به نتیجه مطلوب، باید به چهار سوال پاسخ دهیم:

1- ام المومنین یعنى چه و آیا ام المومنین بودن فضیلت است؟

2- آیا تنها همسر پیامبر بودن، مى‏تواند دلیل شرافت وفضیلت یك زن باشد، یا این كه ممكن است زنى همسر پیامبر باشد و در عین حال معصیت كار باشد؟

3- آیا در بین زنان پیامبر اكرم (ص)، زن معصیت كار بوده است، یا این كه همه زنان پیامبر (ص) شایسته و نیكوكار بوده‏اند؟

4- به فرض این‏كه بعضى از زنان پیامبر (ص) مذموم بوده باشند، آیا عایشه از آن دسته بوده است یا نه؟

پاسخ:

1) زنان پیامبر امهات المؤمنین دانسته شده‏اند (احزاب، آیه 6) اما نه به لحاظ شخصیت خودشان (مثبت یا منفى) بلكه به لحاظ انتسابى كه به رسول خدا (ص) دارند. با وجود این مقصود از این دستور نیز حرمت ازدواج با آنان بعد از رسول خدا (ص) است به لحاظ حرمت نگهداشتن حریم رسول خدا (ص)، وگرنه براساس آیه 2 سوره مجادله مادر هر كس همان شخصى است كه او را به دنیا مى‏آورد «ان امهاتهم الا اللائى ولدنهم».

2) قرآن كریم مى‏فرماید: «یا نساء النبى لستن كاحد من النساء إن اتقیتن اى زنان پیامبر شما مانند سایر زنان نیستید (یعنى برترید) اگر تقواى الهى پیشه كنید»، احزاب، آیه 33 و نیز مى‏فرماید: «یا نساء النبى من یأت منكن بفاحشه مبینه یضاعف لها العذاب ضعفین و كان ذلك على الله یسیرا و من یقنت منكن لله و رسوله و تعمل صالحا نوتها أجرها مرتین و أعتدنا لها رزقا كریما اى زنان پیامبر هر كدام از شما كار زشتى مرتكب شود، عذاب او دو برابر خواهد بود و آن بر خدا آسان است وهر كدام از شما اطاعت خدا و رسولش را به جا آورد، دو برابر به او اجر مى‏دهیم و روزى كریمانه‏اى برایش مهیا مى كنیم» احزاب، آیه 31.

خداوند سبحان در این دو آیه شریفه، آشكارا بیان مى‏دارد كه ملاك شرافت وفضیلت در زنان پیامبر (ص)، تقواى الهى است نه همسرى آن حضرت گرچه بیان مى‏دارد كه این موقعیت (همسرى پیامبر) موقعیت خطیرى است كه اگر حسن استفاده از این موقعیت شود، سود دو چندان در پى‏دارد و اگر سو استفاده شود به همان میزان، زیان دو برابر به همراه دارد. تایید این مطلب كه صرف همسرى پیامبر (ص) نمى‏تواند ملاك شرافت و فضیلت باشد، این است كه در میان زنان پیامبران گذشته نیز، زنانى بوده‏اند كه دچار خشم وغضب الهى شده‏اند: در آیه 10 سوره تحریم خداوند متعال، همسران نوح و لوط را به شدت مذمت نموده و مى‏فرماید: «این دو زن همسر دو تن ازبندگان صالح من بودند و به همسرشان (نوح و لوط (ع)) خیانت كردند، وهمسر پیامبر بودنشان نتوانست آن دو را از عذاب قهر الهى حفظ كند و به آن دو گفته شد، همراه اهل آتش داخل آتش شوید».

نتیجه این كه: امكان دارد كه زنى همسر پیامبر باشد ولى معصیت كار بوده و اهل آتش باشد.

3) در پاسخ به سؤال سوم (آیا در میان زنان پیامبر گرامى اسلام (ص) نیز زن ناشایسته و مذموم بوده است یا نه؟) در قرآن كریم- و به تبع در احادیث معتبر- از دو تن از زنان پیامبر (ص) مذمت شده است: در آیه 3 تا 5 سوره تحریم حال دو تن از همسران پیامبر (ص) بیان شده است.

خلاصه این كه آن دو زن سِرِّ پیامبر (ص) را افشا مى‏كردند و خداوند متعال پیامبر (ص) را از گناه آن دو زن آگاه ساخت و نسبت به آنان فرمود: «اگر شما دو زن توبه كنید بسیار به جاست چرا كه دل‏هاى شما از حق برگشته است و اگر در مخالفت پیامبر (ص) همدیگر را یارى كنید، پس بدانید كه خداوند یاور و نگهبان او است و جبرییل و مومنان صالح و فرشتگان همه پشتیبان او هستند وامید است كه اگر پیامبر (ص) شما را طلاق دهد، خداوند به عوض شما، زنان بهترى به پیامبر (ص) بدهد كه مسلمان و مومن و مطیع باشند». حاصل این آیات شریفه این است كه یقینا بعضى از زنان پیامبر (ص)، معصیت كار بوده و گاه به پیامبر (ص) ضربه مى‏زدند. مخفى نماند كه بیشتر مفسران شیعه واهل سنت این آیات را مربوط به عایشه (دختر ابوبكر) و حفصه (دختر عمر) مى‏دانند كه هر دو همسر پیامبر (ص) بوده‏اند.

4) با نگاهى كوتاه به زندگى عایشه در دو برهه از تاریخ، یكى زمان حیات پیامبر (ص) و دیگرى پس از پیامبر (یعنى در دوران خلفا) مى‏توان فهمید كه آیا عایشه جوهره ایمان و تقوا را داشته است تا در ردیف زنان شایسته پیامبر (ص) باشد و یا این كه چنین نبوده است.

ج-. 1 دوران خلفا: اما در دوران خلفا عایشه فرمان‏هاى پیامبر (ص) را زیر پانهاده و در این برهه از زندگیش نقاط تاریكى از خود بر جاى گذاشته است. ازمهم‏ترین آنها- كه از مسلمات تاریخ است- لشكر كشى عایشه و جنگ با امیرالمؤمنین (ع) است آن هم در زمانى كه آن حضرت رسما خلیفه رسول خدا (ص) بود یعنى، مسلمین پس از عثمان با آن حضرت بیعت كرده بودند.

به این آیه قرآن كه خطاب به زنان پیامبر (ص) است، بنگرید: «وَ قَرْنَ فِى بُیُوتِكُن وَ لا تَبَرجنَ تَبَرجَ الجاهِلِیهِ الأُولى و در خانه‏هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بى‏حجاب و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودآرایى نكنید». [[17 حركت عایشه با این آِیه در تضاد است. حتى برادر عایشه، محمدبن‏ابى‏بكر شخصا عایشه را از جنگ برحذر داشت و حدیث پیامبر (ص) را به او یادآورى نمود كه حضرت رسول (ص) خبر داده بود یكى از زنان من به جنگ با برادرم على (ع) خواهد رفت و.... با این همه به خاطر كینه توزى با حضرت على (ع) به جنگ با ایشان برخاست و هزاران نفر را به كشتن داد.

ج-. 2 زمان حیات رسول خدا (ص): از این ایام شواهد بسیارى در تاریخ و احادیث معتبر دركتاب‏هاى شیعه و اهل سنت وجود دارد كه عایشه گاهى موجبات اذیت حضرت رسول (ص) را فراهم مى‏كرده و بر این كه پیامبر (ص) محبت زیادى به حضرت زهرا (س، سرور زنان عالمیان داشته و از فضیلت او بسیار مى‏گفته و او را مى‏بوسیده است، حسادت مى‏ورزید. هم‏چنین از حضرت خدیجه- كه به اتفاق شیعه و اهل سنت یكى از چهار زن برگزیده عالم است- به زشتى یاد مى‏كرده است و.... گفتنى است مسایلى از این قبیل در زندگى عایشه وجود دارد كه هیچ كدام با معیار تقوا و ایمان خالص سازگارى ندارد و همان طورى كه قبلا ذكرشد آیه 3 و 4 سوره تحریم اشاره به این مسایل ناپسند دارد. [[18

سوم نقد عایشه در كلام اهل سنت:

- در تفاسیر اهل سنت آمده: حكایت قرآن پیرامون آشكار نمودن سِرّ پیامبر مربوط به عایشه و حفصه است. [

[19- انتقاد از عایشه در كلام پیامبر (ص): علما اهل سنت روایت كرده‏اند كه: روزى پیامبر (ص) رو به همسر خود عایشه كرد و گفت: «مى‏بینم كه به همین زودى از منطقه «حوأب» مى‏گذرى و مورد هجوم سگان آنجا قرار مى‏گیرى. تو با على نبرد مى‏كنى در حالى كه در این نبرد، ستمگرى. عایشه مبادا چنین كنى؟». [[20

- غزالى از بدخلقى عایشه نسبت به پیامبر (ص) چنین یاد مى‏كند: «ابوبكر پدر عایشه، روزى به خانه پیامبر آمد و از عایشه رفتار ناپسندى نسبت به پیامبر دید». [[21

- امیرمومنان (ع) با عایشه و اصحاب جمل نجنگید، بلكه آنان بودند كه با جنگ افروزى از مكه راهى بصره شده و با زدن بر طبل جنگ و نافرمانى، به جمع آورى نیرو و امكانات براى نبرد با خلیفه وقت پرداخته، جامعه اسلامى را دستخوش تشتت كردند. علامه ابو منصور تمیمى بغدادى، از علماى اهل سنت، مى‏گوید: «على با اصحاب جمل و صفین براى آن كه اسلام بیاورند، نجنگید بلكه علت پیكار او با آنان این بود كه علیه او طغیان كرده بودند و براى همین به اصحابش فرمود: شما شروع به جنگ نكنید تا آنان نبرد را با شما آغاز كنند». [

[22 نكات قابل تامل و درنگ در این شورش:

الف. امام به اصحاب جمل سه روز مهلت داد تا از شورش علیه حكومت اسلامى دست بردارند. بیهقى در این‏باره گوید: «على (ع) با اهل جمل نجنگید تا آن كه سه روز آنان را به اطاعت و حق فرا خواند. در این سه رو سپاهیان آن حضرت مجروحین فراوانى داد، ولى به دستور امام (ع) از جنگ پرهیز مى‏كردند. بعد از جنگ نیز به دستور امام (ع) كارى به مجروحان و فراریان نداشتند. بنابراین امام فقط در مقام دفاع بوده است و بس».

ب. امیرمومنان (ع) بعد از پایان جنگ، عایشه را با عزت و احترام و كلیه اسباب و لوازم مورد نیاز راهى مدینه كرد ابن جوزى در این‏باره گوید: «على (ع) عایشه را به بهترین اسباب مورد نیاز مجهز كرد و برادر عایشه، عبدالرحمان‏بن‏ابى‏بكر، را به همراه 30 مرد و 20 زن از اشراف و متدینین بصره از قبیله «همدان و عبدمتین» ملازم او ساخت. وقتى از عایشه درباره مسافرتش در بازگشت از بصره سؤال كردند، گفت: به خیر و خوبى گذشت و به خدا سوگند او (حضرت على (ع)) اموال فراوانى به من داد و بیش‏تر هم عنایت فرمود، اما به همراهم مردانى را فرستاد كه آنان را نمى‏شناختم. وقتى این سخن عایشه به زنان ملازم او كه به فرمان امام على (ع) در لباس مردان در آمده بودند، رسید، نزد عایشه آمدند و به او اعلام كردند كه زن هستند. در پى آن عایشه سجده كرد و گفت: و اللَّه اى فرزند ابوطالب، جز كرم و خوبى نیفزودى و دوست داشتم كه از این مسیر خارج نمى‏شدم. اى كاش دچار مصیبت و بیمارى مى‏شدم تا توان خروج از من گرفته مى‏شد. [

[23 ج. پشیمانى عایشه از شركت در این شورش ابن اعثم كوفى مورخ قرن چهارم، مى‏نویسد:

«فكانت عائشه إذا ذكرت یوم الجمل تبكى لذلك بكاء شدیدا ثم تقول: یا لیتنى لم أشهد ذلك المشهد یا لیتنى متّ قبل هذا بعشرین سنه هرگاه عایشه به یاد جنگ جمل مى‏افتاد، بشدت مى‏گریست و مى‏گفت: اى كاش در آن پیكار شركت نمى‏جستم اى‏كاش بیست سال قبل از آن نبرد مرده بودم». [

[24

جهت مطالعه و كسب اطلاعات بیشتر مى‏توانید به این منابع مراجعه فرمایید:

1- محسن ابراهیم، دفاع از پیامبر مظلوم، پیرامون ازدواج پیامبر با عایشه، قم، ابتكار دانش، 1385 ش.

2- علامه عسكرى، نقش عایشه در تاریخ اسلام، مترجمین: سردارنیا، نجمى و هریسى، تهران، مجمع علمى اسلامى، چ 4، 1368 ش.

3- ذبیح الله محلاتى، زندگانى عایشه ام المؤمنین، انتشارات اسلام، 1376 ش.

[[1. حفصه پنج سال قبل از بعثت پیامبر به دنیا آمده بود. وى ابتدا به عقد خنیس فرزند حذافه در آمد و با او به مدینه هجرت كرد. خنیس در جنگ بدر بر اثر زخمى كه برداشت درگذشت و حفصه بیوه ماند. (ابن عبد البر قرطبى، الاستیعاب فى معرفه الاصحاب، بیروت، دارالكتب العلمیه، 1415 ق، چ 1، ج 4، ص 372).

[[2. قرطبى مى‏نویسد: ابوبكر در پاسخ عمر سكوت اختیار كرد (وحتى حاضر نشد جواب عمر را بدهد). این مسئله باعث ناراحتى و غضب عمر گردید. (ابن عبد البر قرطبى، الاستیعاب فى معرفه الاصحاب، ج 4، ص 373).

[[3. وى در ماه شعبان سال چهل و پنج هجرى و در زمان خلافت معاویه درگذشت و مروان فرماندار مدینه بر جنازه‏اش نماز گذارد و در بقیع به خاك سپرده شد. ابن حجر عسقلانى، الاصابه فى تمییز الصحابه، بیروت، دارالكتب العلمیه، 1415 ق، ج 8، ص 85-

87 [. [4 ر. ك: جواد على، المفصل فى تاریخ العرب قبل الاسلام، بیروت، دار العلم للملایین، 1980 م، چ 3، ج 4، ص

634 [[5. ابن هشام، السیره النبویه، بیروت، داراحیاء التراث العربى، ج 1، ص

312 [[6. ابن هشام، السیره النبویه، ج 1، ص

342 [[7. ابن قدامه، التبیین فى انساب القرشیین، ص 305، ابن هشام، سیره ابن هشام، ج 1، ص 266 و 267 محمد حسین هیكل، ابوبكر صدیق، ص

28 [[8. ابن هشام، سیره ابن هشام، ج 1، ص

340 [[9. ر. ك: ابن هشام، سیره ابن هشام، ج 2، ص

57 [[10. دعوت از قبایلى همچون ثقیف، كنده، بنى حنیفه، بنى عامر بن صعصعه و... از جمله این موارد است. ر. ك: ابن هشام، سیره ابن هشام، ج 2، ص 60-

69 [[11. برخى وى را «خوله» همسر عثمان دانسته اند. ر. ك: محمد بن یوسف صالحى شامى، سبل الهدى و الرشاد، بیروت، دار الكتب العلمیه، چ 1، ج 11، ص 165-

166 [[12. محسن ابراهیم، دفاع از پیامبر مظلوم، پیرامون ازدواج پیامبر با عایشه، قم، ابتكار دانش، 1385 ش، ص 85-. 96 این كتاب تحلیلى جالب پیرامون همین نكته دارد.

[[13. محمد بن سعد، الطبقات الكبرى، ج 8، ص 58 قرطبى، الاستیعاب فى معرفه الاصحاب، ج 4، ص 435 به بعد ابن حجر عسقلانى، الاصابه فى تمییز الصحابه، ج 8، ص 231 به بعد.

[[14. سلیمان بن احمد طبرانى، المعجم الكبیر، مكتبه ابن تیمیه، قاهره، چ 2، ج 23، ص. 25 در این روایت به نقل از عایشه آمده است: ابوبكر (خود) به سراغ رسول خدا آمد و گفت: اى پیامبر شما را چه شده كه به سراغ همسرت نمى روى؟....

[[15. علامه جعفر مرتضى عاملى، سیره صحیح پیامبر بزرگ اسلام، ترجمه تاج آبادى، قم، موسسه فرهنگى انتشاراتى آزاد گرافیك، چ 1، 1373 ش، ج 2، ص 263-

267 [[16.

[17. احزاب، آیه.

33 [[18. به نقل از سایت تبیان.

[[19.. مفسران در ابتداى سوره تحریم این مطلب را ذكر كرده‏اند. بخارى در صحیح در كتاب طلاق و مسلم در صحیح در كتاب رضاع آن را بیان داشته‏اند.

[. [20 عبد ربه، عقد الفرید، ج 2، ص 283 حاكم نیشابورى، المستدرك على الصحیحین، ج 3، ص

194 [[21. ر. ك: غزالى، احیاء العلوم، ص.

[[22. شوشترى، احقاق الحق، ج 8، ص 550 ج

554 [[23. سبط بن جوزى، تذكره الخواص، ص

80 [[24. كتاب الفتوح، ج 2، ص 487 و نیز ر. ك: بلاذرى، أنساب‏الأشراف، ج 2، ص. 249

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 آذر 1396 08:03 ب.ظ
What i don't realize is in truth how you're now not really much
more neatly-favored than you may be right now. You are so intelligent.

You recognize therefore considerably relating
to this topic, produced me for my part believe it from
a lot of varied angles. Its like men and women are not involved until it is one thing to do with Lady
gaga! Your individual stuffs outstanding. Always care for
it up!
دوشنبه 16 مرداد 1396 03:21 ب.ظ
Just wish to say your article is as surprising. The clearness
in your post is just spectacular and i could assume you
are an expert on this subject. Well with your permission let me
to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post.
Thanks a million and please continue the rewarding work.
شنبه 31 تیر 1396 04:48 ب.ظ
Your mode of explaining everything in this piece of writing is truly nice,
all be able to simply know it, Thanks a lot.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 10:00 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts on جریان.
Regards
یکشنبه 20 فروردین 1396 10:44 ق.ظ
Wow that was strange. I just wrote an extremely long comment but
after I clicked submit my comment didn't appear. Grrrr...
well I'm not writing all that over again. Anyways, just wanted to say great blog!
جمعه 18 فروردین 1396 07:02 ب.ظ
Wow! Finally I got a web site from where I be capable of actually get useful data
concerning my study and knowledge.
جمعه 18 فروردین 1396 03:21 ب.ظ
I love what you guys are usually up too.
This type of clever work and reporting! Keep up the good works guys I've you guys
to blogroll.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :