تبلیغات
طلبه - دلیل ازدواج پیامبر با عایشه در حالى كه پیامبر 54 سال داشته اند و عایشه 9 سال و همین طور دلیل ازدواج پیامبر با همسران بد دیگرى كه داشته اند چیست؟ این اختلاف سن بین پیامبر و بعضى همسران پیامبر نمى تواند دلیلى بر غلط بودن این ازدواج ها باشد؟ ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

دلیل ازدواج پیامبر با عایشه در حالى كه پیامبر 54 سال داشته اند و عایشه 9 سال و همین طور دلیل ازدواج پیامبر با همسران بد دیگرى كه داشته اند چیست؟ این اختلاف سن بین پیامبر و بعضى همسران پیامبر نمى تواند دلیلى بر غلط بودن این ازدواج ها باشد؟

درباره علت ازدواج‏هاى متعدد پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله به نكات زیر اشاره مى‏كنیم:

1 یكى از ویژگى‏هاى اختصاصى رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله، امكان ازدواج بیش از چهار همسر به صورت عقد دائم بود (مجمع البیان، ج 8، ص 364) كه دیگران در این ویژگى، شریك نبودند البته این عدم محدودیت، بیش از ده سال دوام نیافت و پس از آن، ازدواج تازه براى آن حضرت تحریم شد (سید محمد حسین طباطبایى، فرازهایى از اسلام، انتشارات جهان آرا، ص 174) كه آیه 52 سوره احزاب، بدان اشاره دارد. از این رو، آزادى ازدواج نامحدود در یك دوره ده ساله، همگان را به رمز گشایى این حكمت الهى سوق مى‏دهد.

2 تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یك امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا نبود و با مسائل هر زمان و مكان، باید با توجه به معیارها و استانداردهاى همان زمان و مكان، نگاه كرد. رسول خداصلى الله علیه وآله با بسیارى از رسوم زمان خود كه در تضاد با اهداف و اصول تربیتى اسلام نبودند، مخالفتى نكرد بلكه با واقع گرایى با آنها رو به رو شد تا كم كم آنها را تصحیح كرد و یا از اساس، برطرف ساخت.

3 حقوق زن در دوره تاریك جاهلى، دستخوش هوسرانى مرد قرار گرفته بود و این حقوق نابود شده، به‏دست پیغمبر، زنده شد و زن به مقام خویش نایل گردید بدان حد كه یكى از آخرین توصیه‏هاى پیامبر، رعایت جایگاه زن بود و فرمود: «اللَّه اللَّه فى النساء».

4 پیامبر در سن 25 سالگى با خدیجه كبرى كه 28 ساله بود، ازدواج كرد و دوران جوانى و میان سالى را با او گذراند و تا 50 سالگى، یعنى سال دهم بعثت، فقط با آن بانوى بزرگ زیست و تا هنگام درگذشت حضرت خدیجه، با كسى ازدواج نكرد. از این رو، اگر او شهوت ران بود، با زنى مسن‏تر از خود وصلت نمى‏كرد و 25 سال آغازین زندگى زناشویى و شور جوانى را با او نمى‏گذرانید و یا همزمان با زنانى دیگر، پیوند زناشویى مى‏بست.

5 اگر سخنى در باره ازدواج‏هاى متعدد مطرح است، درباره مقطع پس از رحلت نخستین همسر پیامبر است زیرا ازدواج‏هاى متعدد او در 13 سال آخر عمر، یعنى در حد فاصل سنین 50 تا 63 سالگى رخ داد دوره‏اى كه سال‏هاى پایانى اقامت در مكه و دوران اقامت در مدینه را شامل مى‏شود. به طور قطع، آن ازدواج‏ها، عوامل گوناگون دینى، سیاسى، اجتماعى و اقتصادى داشت و براى حل مشكلات جارى بود زیرا سن 50 سالگى، اقتضایى براى خوش‏گذرانى جنسى مرد ندارد.

علاوه بر این، بسیارى از زنانى كه پیامبر با آنان ازدواج كرد، بیوه بودند. معلوم است كه این روش و این نوع ازدواج، روش شهوت رانان نیست. با این محاسبه، یك انسانِ محقق دوراندیش، نمى‏تواند براى آن حضرت، انگیزه‏هاى شهوانى در نظر بگیرد چون ازدواج‏هاى متعدد، هنگامى ناپسند است كه بر محور امیال جنسى استوار باشد كه درباره پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله، چنین برداشتى، ناصواب است. همچنین انسان‏هاى شهوات ران و تنوع طلب، معمولا از ازدواج‏هاى دائم شانه خالى مى‏كنند و به كامرانى‏هاى گذرا و آنى مى‏پردازند در حالى كه در زندگى پیامبر، چنین امرى مشاهده نشد.

6 علت ازدواج‏هاى پیامبرصلى الله علیه وآله را در موارد ذیل، مى‏توان تحلیل كرد:

الف) اجراى حكم الهى و زدودن افكار غلط جاهلى مانند ازدواج با زینب دختر جحش.

ب) تقویت جایگاه اجتماعى زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر و رفع تلقى منفى عصر جاهلى در كم ارزش بودن یا بى‏ارزش جلوه دادن آن زنان.

ج) دلجویى از زنان، به دلیل آسیب‏هایى كه آنان به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شدند مانند ازدواج با ام حبیبه.

د) یك حركت سیاسى و برقرارى پیوند با قبایل و طوایف بزرگ عرب و جلب پشتیبانى آنان چون پیوند با عایشه.

ه) محافظت و تأمین زندگى بیوه زنان درمانده و فقیر و یتیمان به جاى مانده مانند ازدواج باام سلمه و زینب، دختر خزیمه.

و (نشان دادن عظمت، شكوه و قدرتمندى اسلام و مسلمین مانند ازدواج با صفیه.

ز (حفظ آنان از خطرات جانى مانند وصلت با سوده.

ح (آزادسازى اسیران و بردگان مانند ازدواج با جویریه (ر. ك: المیزان، ج 4، ص 195 علامه طباطبایى).

ازدواج با عایشه: پیامبر اسلام (ص) در سال دهم بعثت و دوم هجرت عایشه را به همسرى گرفت. وى، دختر ابوبكر است و در اواخر سال دوم هجرت به خانه رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله آمد هرچند كه در ماه‏هاى پایانى پیش از هجرت، به عقد درآمده بود (سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 435). دو مسئله‏اى كه در بین مردم مشهور است، از نظر تاریخى ثابت نیست یكى 9 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج و دیگرى حسن جمال او بسیارى از مورخان، سن عایشه را در هنگام ازدواج، 17 یا 18 سال ثبت كرده‏اند و از نظر كمالات و زیبایى نیز او را ضعیف شمرده‏اند.

ازدواج با عایشه، یك حركت سیاسى محسوب مى‏شد چون پیامبر پس از درگذشت ابوطالب و خدیجه، زیر فشار فراوان از طرف دشمنانى سرسخت چون ابولهب و ابوجهل بود و به شدّت به حمایت قبایل مختلف دیگر نیاز داشت. ابوبكر نیز نفوذ قبیله‏اى بسیارى داشت و نیز خودش از پیامبر تقاضاى ازدواج با عایشه كرد از این رو، رد تقاضاى او به مصلحت نبود زیرا محكم‏ترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى بود و پیامبر، براى شكستن اتحاد دشمنان و جلب حمایت قبایل، به این كار اقدام نمود.

تفاوت سن میان مرد و زنى كه با هم ازدواج مى‏كنند، در جوامع بدوى، قابل قبول بوده، هیچ قباحت و زشتى نداشته است و آن را یك عمل غیر اخلاقى نمى‏دانستند. به طور كلى، رسوم و قواعد اجتماعات قبیله‏اى آن دوران را نباید با جوامع مدنى و پیشرفته امروز مقایسه كرد. در این باره باید دانست با توجه به فرهنگ آن روزگار، گاهى براى اداى احترام به یك شخصیت و یا براى ابراز علاقه یك قبیله به قبیله دیگر ازدواج هایى صورت مى پذیرفت به طورى كه اگر طرف مقابل نمى پذیرفت به عنوان رد احترام و گاهى در حد اعلام تنفر و اعلان جنگ بود.

بنابراین اگر چه برخى ازدواج ها براى پیامبر (ص) بسیار سنگین بود ولى بزرگوارى شخصیت ایشان موجب مى شد كه بپذیرد و حتى در برابر خواستگارى افراد خاص و بزرگ سال جهت ازدواج با حضرت زهرا (س) خود پیامبر ممانعت نمى كرد بلكه این گونه مطرح شد كه خود حضرت زهرا (س) باید نظر بدهد و ازدواج ایشان از سوى خداست.

ازدواج با زینب بنت جحش: او دختر جحش بن ریاب و دختر عمه پیامبر بود و با راهنمایى پیامبرصلى الله علیه وآله، با زید بن حارثه، پسر خوانده رسول‏اللَّه‏صلى الله علیه وآله، ازدواج كرد. این پیوند، به جدایى انجامید (احزاب (33)، آیه 37). پیامبر به امر خداوند و به جهت برداشتن سنت جاهلى ممنوعیت ازدواج با همسر پسر خوانده، با زینب وصلت كرد زیرا مردم، همسر پسر خوانده را مانند همسر پسر خود، عروس تلقى مى‏كردند و ازدواج با او را ممنوع مى‏دانستند این ازدواج، در سال سوم یا پنجم هجرت انجام شد (الاستیعاب، ج 4، ص 406). منافقان چون از این ازدواج اطلاع یافتند، به تخریب پیامبر پرداخته، گفتند كه پیامبر با زن فرزند خود ازدواج كرد كه آیه» ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ «(احزاب (33)، آیه 40)، براى خنثى كردن این توطئه، نازل شد و خداوند دستور داد كه فرزند خواندگان، به پدرانشان منسوب شوند (احزاب (33)، آیه 5) و از آن پس، او به جاى زید بن محمد، زید بن حارثه خطاب شد (الاستیعاب، ج 4، ص 406) به این نكته هم توجه كنید كه عایشه قبلا شوهر داشته است نه اینكه بى شوهر باشد. این نكته را در الصحیح من سیره النبى آورده است.

اگر مى خواهید بیشتر از این درباره این موضوعات اطلاعات به دست بیاورید مى توانید به این كتاب ها مراجعه كنید:

1 ازواج النبى (ص)، دكتر موسى شاهین لاشین.. 2 ازواج النبى (ص) و اولاده، ابوعبیده معمر بن مثنى.. 3 همسران رسول خدا، عقیقى بخشایشى.. 4 تعدد نساء الانبیاء، احمد عبد الوهاب.. 5 نگرشى كوتاه به زندگى پیامبر، مؤسسه در راه حق.. 6 نساء النبى (ص) و اولاده، محمد جواد سعیدى.. 7 المیزان، ج 4 عربى.. 8 تفسیر نمونه، ج 17، ص. 381. 9 الصحیح من سیره النبى الاعظم، سید جعفر مرتضى عاملى.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :