ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

آیا حدیث «لولاك لما خلقت الافلاك» «اى پیامبر اگر تو نبودى جهان را نمى‏آفریدیم» داراى سند معتبر است؟ چگونه این حدیث قابل قبول است؟ یعنى دیگران ارزش ندارند؟

حدیث «لولاك لما خلقت الافلاك» از احادیث قدسى است. در این زمینه توجه به مطالب زیر بایسته است:/ یكم. مراد از اینكه «اگر تو نبودى این جهان را نمى‏آفریدم»، ممكن است یكى از معانى زیر باشد:/. 1 هدف از آفرینش جهان، چیزى است كه جز با وجود پیامبر (صلى الله علیه وآله) تحقق نمى‏یابد. از دیدگاه قرآن، همه جهان براى انسان آفریده شده است: «خَلَقَ لَكُمْ ما فِى الْأَرْضِ جَمِیعاً» 1 انسان نیز براى بندگى آفریده شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ». 2 حقیقیت عبادت خداوند در میان انسان‏ها محقق نمى‏شود جز با هدایت پیامبران و نبى‏اكرم كه خاتم انبیا و پیام آور دین كامل الهى است. پس صحیح است كه گفته شود، عبادت خداوند، جز با وجود پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) در میان بندگان محقق نمى‏شود./. 2 پیامبر (صلى الله علیه وآله) مى‏تواند تمام هدف از آفرینش جهان را در خود جلوه‏گر كند و آن هدف را به صورت كامل در خود محقق سازد. هدف آفرینش جهان، بندگى انسان است و پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله) به دلیل اینكه كامل‏ترین انسان‏ها است، كامل‏ترین بنده نیز مى‏باشد. از این رو، آن حضرت، هدف از خلقت جهان را به معناى تمام و كمال در وجود خود محقق ساخته است و دیگر انسان‏ها هر یك به اندازه مرتبه كمالشان، آن هدف را محقّق كرده‏اند./ به عبارت دیگر پیامبر (صلى الله علیه وآله) غرض اصلى خدا از آفرینش جهان بوده است و دیگران را از طفیلى پیامبر (صلى الله علیه وآله) خلق كرده است./ دوم. بنا بر برخى نسخه‏ها در ادامه روایت آمده است: «... و لولا على لما خلقتك و لولا فاطمه لما خلقتكما» 3 و نیز: «فلولاكم ما خلقت الدنیا و الأخره و لا الجنه و النار» 4 و نیز «و لولاكما لما خلقت الافلاك» 5 در این باره چند معنا احتمال دارد/. 1 بندگى انسان‏ها جز با پیروى از دین ممكن نیست و پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله)، این دین را آورده است.

گفتنى است كه امامان حافظ دین هستند و اگر پس از وفات پیامبر (صلى الله علیه وآله)، امامت نبود، دین آن حضرت به انحراف كشیده مى‏شد. به عبارت دیگر خداوند، دین خاتم را از طریق «امامت» حفظ مى‏كند، لذا نخست از امام على (علیه السلام) یاد شده است و سپس از حضرت فاطمه (علیها السلام) یاد شده است، زیرا امامان به جز حضرت على (علیه السلام)، همگى از فرزندان حضرت فاطمه (علیها السلام) هستند. پس صحیح است كه گفته شود: «اگر فاطمه نبود، امامت ادامه نمى‏یافت و دین باقى نمى‏ماند و در نهایت هدف از آفرینش انسان (بندگى) نیز محقق نمى‏شد»./. 2 پیامبر اكرم (صلى الله علیه وآله)، فاطمه زهرا (علیها السلام)، و امامان معصوم (علیه السلام) همه یك نوراند و كمال آنان هیچ تفاوتى با هم ندارد. پس این چهارده تن، همه با هم هستند و دوگانگى از حیث كمال بین آنان نیست و همان گونه كه پیامبر (صلى الله علیه وآله) تحقق‏بخش هدف آفرینش جهان است، فاطمه (علیها السلام) و امامان (علیه السلام) نیز، همان گونه‏اند و فرقى از این جهت میان آنان نیست./// 1 بقره (2)، آیه/. 29 2 ذاریات (51)، آیه/. 56 3 شیخ على نمازى، مستدرك سفینه البحار، ج 3، ص 168 و/. 169 4 همان،/. 167 5 بحارالانوار، ج 74، ص.



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات