ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

برخى پیامبران زنده را چهارتن مى‏دانند: حضرت عیسى، خضر، الیاس و ادریس (علیهم‏السلام).

1 درباره زنده بودن حضرت عیسى قرآن مى‏فرماید: «آنها هرگز مسیح را نكشتند و نه به دار آویختند لیكن امر بر آنان مشتبه شد و كسانى كه درباره او اختلاف كردند قطعا در مورد آن دچار شك شده‏اند و هیچ یك علمى بدان ندارند جز آن كه از گمان پیروى مى‏كنند و یقینااو را نكشتند بلكه خدا او را به سوى خود بالا برد و خدا توانا و حكیم است. و از اهل كتاب كسى نیست مگر آنكه پیش از مرگ او به او ایمان مى‏آورد»(1).

قسمت اولیه این آیات دلالت بر بالا بردن حضرت به سوى آسمان دارد و قسمت اخیر طبق این تفسیر كه ضمیر «موته» (قبل از مرگ) راجع به حضرت عیسى باشد دلالت بر زنده بودن آن حضرت مى‏كند.

البته قسمت اخیر آیه، دو معنا شده است: یكم: قبل از مرگ اهل كتاب، پرده‏ها از جلوى چشمان آنان كنار مى‏رود و حقایق را مى‏بینند پس منكران حضرت عیسى به او ایمان مى‏آورند و مسیحیانى كه او را خدا مى‏پنداشتند، به اشتباه خود پى‏مى‏برند.

دوم: اهل كتاب به حضرت مسیح (ع) ایمان مى‏آورند و منكران او، نبوتش را قبول مى‏كنند و مسیحیان دست از ادعاى الوهیت مسیح و انكار پیامبر آخرالزمان برمى‏دارند و این هنگامى است كه مسیح، طبق روایات اسلامى در موقع ظهور حضرت مهدى برمى‏دارند از آسمانفرود مى‏آید و پشت سر حضرت مهدى نماز مى‏گزارد. یهود و نصارا نیز او را مى‏بینند و به حضرت مهدى (عج) ایمان مى‏آورند. روایاتى در علایم ظهور حضرت آمده كه این موضوع را تأیید مى‏كنند.(2) اهل سنت هم روایتى نقل كرده‏اند كه معناى آن این است چگونه خواهید بود هنگامى كه فرزند مریم در میان شما نازل گردد در حالى كه امام شما از خود شما است.(3) همچنین از برخى روایات كه در مجامع روایى شیعه و سنى آمده زنده بودن حضرت عیسى استفاده مى‏شود از جمله امام باقر (ع) مى‏فرماید: در صاحب این امر (امام زمان) چهار سنت پیامبر .........

و اما سنتى كه از عیسى دارد، این كه گفته مى‏شود او مرده است در حالى كهنمرده و زنده است.(4) زنده بودن حضرت خضر، از روایات استفاده مى‏شود گر چه پیامبر بودن ایشان مسلم نیست و محل خلاف است‏(5) راجع به حضرت الیاس هم روایاتى وجود دارد كه دلالت بر زنده بودن ایشان مى‏كند گرچه مرحوم علامه طباطبایى این روایات را ضعیف دانسته است.(6)

و اما راجع به حضرت ادریس در تفسیر «مجمع البیان» در ذیل آیه‏ واذكر فى الكتاب ادریس انه كان صدیقا نبیا و رفعناه مكانا علیا(7)... بالا بردیم ادریس را به مكانى بلند» مى‏گوید: یعنى عالى و بلند مرتبه و گفته شده كه بالا برده شد به آسمان چهارم.

اما درباره اینكه «الیاس تلفیقى از ایلیا و جرجیس باشد» مستندى نیافتیم.

البته مرحوم مجلسى دو روایت نقل كرده كه در آن سخن از ایلیا آمده و بعد فرموده است: بعید نیست كه ایلیا همان الیاس باشد، به جهت تشابه دو اسم و سرگذشت این دو.(8)

براساس آنچه در كتاب «ناسخ التواریخ» آمده ترتیب چهار پیامبر زمانى بر حسب تقدم زمانى عبارت است از:

1 حضرت ادریس (ع)، كه ایشان 1695 سال پس از هبوط آدم (ع) به دنیا آمدند

2 حضرت خضر (ع) كه ایشان 3458 سال پس از هبوط آدم (ع) به دنیا آمدند

3 حضرت الیاس (ع) كه ایشان 4506 سال پس از هبوط آدم (ع) به دنیا آمدند

4 حضرت عیسى (ع) كه ایشان 5585 سال پس از هبوط آدم (ع) به دنیا آمدند.(9)

بنابراین در صورت زنده بودن پیامبران مذكور، مسن ترین آنها حضرت ادریس (ع) مى باشد.

(1) (نساء (4)، آیات 157. 159)
000 (2) (بحارالانوار، ج 2، صص 181 و 191 و 192)

(3) (مسند احمد، صحیح بخارى و مسلم و سنن بیهقى طبقنقل تفسیر نمونه، ج 4، ص 205)

(4) (بحارالانوار، ج 14، ص 238)

(5) (همان، ج 51، ص 291)

(6) (المیزان، ج 17، ص 16)
000 (7) (مریم (19)، آیه 56 و 57)
000 (8) (بحارالانوار، ج 13، ص 400)
(9) (ناسخ التواریخ، ج 1، هبوط آدم)





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic