ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

فطرس نام فرشته اى است كه نقل شده به حسین بن على (علیهما السلام) ملتجى گردید و آن حضرت وى را شفاعت نمود (سفینه البحار) جریان فطرس در چند روایت از معصوم روایت شده و در كتب مختلفى نقل شده از جمله در كامل الزیارات ابن قولویه كه از كتب معتبر حدیث مى باشد (كامل الزیارات 140)

همچنین در ضمن دعاى مربوط به روز سوم شعبان كه شیخ طوسى در مصباح المتهجد از قاسم بن علاء همدانى و كیل امام هادى از امام زمان نقل كرده است این جمله آمده است كه وعاد فطرس بمهده و پناه آورد فطرس به گهواره او (امام حسین علیه السلام) (مصباح المتهجد ص 826- 827)

جهت توضیح بیشتر در فرشتگان و فطرس توجه شما را به مطالب زیر جلب مى نماییم:

با بررسى آیات و روایات متعدد مى توا ن ویژگى هاى زیر را براى فرشتگان برشمرد:

1- موجودات شریف و ارزشمندى هستند كه واسطه بین خداوند متعال و عالم محسوس به شمار مى ایند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند بر هر امرى با توجه به ابعاد و جنبه هاى مختلف آن یك یا چند فرشته گمارده شده است نقش فرشتگان در حوادث و جریان ها اجراى فرمان الاهى و تثبیت آن در جایگاه ویژه اش است قرآن كریم در این باره مى فرماید «لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون» (1) آن ها در هیچ سخنى بر خداوند پیشى نمى گیرند و مطیع امر خداوندند.

2- در فرشتگان سركشى و نافرمانى وجود ندارد چون اراده ى مستقل از اراده خداوند ندارند تا چیزى خلاف خواست او بخواهند قرآن در این مورد مى فرماید: «لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون» (2) فرمان خداوند را مخالفت نمى كنند و امر او را اطاعت مى كنند.

3- فرشتگان با وجود فراوانى و كثرت از نظر مقام و درجه مختلفتد برخى برتر از برخى دیگرند و عده اى فرمانده و عده اى فرمانبردارند آن كه فرمانده است به امر الاهى امر مى كند و فرمان مى دهد و آن كه فرمان بر است نیز به دستور الاهى مطیع و فرمانبردار است و همگى در این ویژگى كه از خود اراده و اختیارى ندارند مشتركند چنان كه قران مى فرماید «و ما منا الا له مقام معلوم» (3) هر كدام از ما فرشتگان داراى رتبه و جایگاه معین و مشخصى است.

4- چون كارهاى فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه آمورش غالب و چیره است «والله غالب على امره» (4) خداوند بر كارش مسلط و چیره است و هیچ چیز در آسمان ها و زمین او را عاجز و مغلوب نمى سازد (5) فرشتگان نیز كه فرمانبرداران حق بوده اراده و خواستى جز اراده و خواست او ندارند و همواره چیره و پیروزند (6)

در مورد فطرس كه یكى از فرشتگان الاهى است روایات متعددى داریم كه مضمون و محتواى آن ها یك سان است در روایتى مى خوانیم فطرس فرشته اى بود كه گرداگرد عرش الاهى در گرش بود و درباره دستورى از اوامر خداوند كوتاهى و سستى ورزید بالش به كیفر این نافرمانى چیده شد و به یكى از جزیره ها تبعید گردید هنگامى كه امام حسین متولد شد جبرئیل برا ى عرض تبریك به پیامبر به سوى زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار كرد جبرئیل به وى پیشنهاد كرد براى عرض تبریك و تهنیت با او نزد پیمبر برود هنگامى كه جبرئیل او را به حضور پیامبر برد به امر پیامبر بالش را به بدن پاك امام حسین مالید و سلامتش را بازیافت (7) عده اى از بزرگان معتقدند داستان فطرس با آیات صریح قران كه ویژگى هاى فرشتگان را بر شمرده آن ها را بندگان مطیع و كریم و شایسته خداوند معرفى مى كند و از هر نوع سرپیچى و نافرماین پیراسته مى داند سازگارى ندارد پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم و به فرض درستى شان بدان سبب كه نكته اى فراتر از ادراك ما دارتند باید علمش را به اهلش یعنى اولیاى برگزیده الاهى واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم

در مقابل عده اى بر این باورند كه فرشتگان اصناف و درجه هاى گوناگون دارند گروهى مقربند و گروهى در درجه پایین تر جاى گرفته اند آیاتى كه هرگونه نافرمانى و. سرپیچى را از فرشتگان نفى مى كنند به فرشتگان مقرب مربوط است فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشى پیراسته باشد به ویژه آن كه تخلف و سرپیچى فطرس در برخى روایات كنید و سستى ورزیدن خوانده شده كه نوعى ترك اولى است نه گناه چنان كه پیامبران نیز درجات مختلف دارند «تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض» (8) بعضى پیامبران را بر بعضى برترى بخشیدیم.

عده اى از انبیا ترك اولى داشتند ولى جمعى مانند پیامبر بزرگوار اسلام و خاندان پاكش جز اراده الاهى اراده اى نداشتند و حتى از ترك اولى نیز پیراسته بودند.

منابع:

(1) انبیا آیه. 21

(2) انبیاء آیه 21. 3

(3) تحریم آیه. 66

(4) صافات آیه. 37

(5) یوسف آیه. 12

(6) فاطر آیه. 35

(7) رك المیزان، ج 17، ص 12 ذیل آیه اول سوره فاطر.

(8) رك سفینه البحار شیخ عباس قمى ره، ج 3، ص 930 بحار الانوار، ج 26، ص 340 روایت 10، ج 43، ص 243 روایت 8 و، ج 4، ص 182 روایت. 7

(9) بقره آیه. 352 به نقل از اداره پاسخگویى آستان قدس رضوى

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات