ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

جریان فطرس در چند روایت از معصوم) ع (روایت شده و در كتب مختلفی نقل شده از جمله در كامل الزیارات ابن قولویه كه از كتب معتبر حدیث می باشد(1) همچنین در ضمن دعای مربوط به روز سوم شعبان كه شیخ طوسی در مصباح المتهجد از قاسم بن علاء همدانی وكیل امام هادی) ع (از امام زمان) عج (نقل كرده است این جمله آمده است كه» وعاذ فطرس بمهده... و پناه آورد فطرس به گهواره او] امام حسین) ع ([... «(2) با این حال ماجرای فطرس ملك اولا معلوم نیست آنچه در باب ماجرای فطرس آمده واقعیت داشته باشد. ثانیا معلوم نیست كه فطرس از ملائكه مجرد و تام بوده باشد، طبق گفته ای یكی از اساتید فلسفه‏(3) برخی فرشتگان غیر مجرد داریم كه در این عالم خاكی برخی مأموریت هایی دارد. ثالثا: ممكن است اگر از فرشتگان مجرد و غیرمادی بوده، جزء آنانی نبوده كه به حد كمال تمام رسیده اند و عصمت كامله دارند، ممكن است جزء همان هایی بوده كه ناقص بوده و با توسل به امام حسین) ع (به مقام قبلی و یا بالاتر برگشته است. همان های كه در جریان خلقت آدم نیز اعتراض كردند، ولی با آگاهی یافتن از» علم اسماء «اظهار پیشیمانی كردند. رابعا: از فطرس معصیتی سرنزد بلكه فقط در حد ترك اولی، خلافی سر زد و آن این بود كه در انجام امر الهی مقداری تأخیر كرد و آن را به كندی انجام داد، نه اینكه اصلا نافرمانی كرده باشد و معصیتی از او سر زده باشد. جهت توضیح بیشتر در فرشتگان و فطرس توجه شما را به مطالب زیر جلب می نماییم: با بررسى آیات و روایات متعدد، مى‏توان ویژگى‏هاى زیر را براى فرشتگان برشمرد: 1. موجودات شریف و ارزشمندى هستند كه واسطه بین خداوند متعال و عالم محسوس به شمار مى‏آیند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند بر هر امرى با توجه به ابعاد و جنبه‏هاى مختلف آن یك یا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جریان‏ها، اجراى فرمان الاهى و تثبیت آن در جایگاه ویژه‏اش است.


قرآن كریم در این باره مى‏فرماید:» لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون 1 آن‏ها در هیچ سخنى بر خداوند پیشى نمى‏گیرند و مطیع امر خداوندند. «2. در فرشتگان سركشى و نافرمانى وجود ندارد چون اراده‏اى مستقل از اراده خداوند ندارند تا چیزى خلاف خواست او بخواهند. قرآن در این مورد مى‏فرماید:» لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون 2 فرمان خداوند را مخالفت نمى‏كنند و امر او را اطاعت مى‏كنند. «3. فرشتگان، با وجود فراوانى و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند. برخى برتر از برخى دیگرند و عده‏اى فرمانده و عده‏اى فرمانبردارند. آن كه فرمانده است به امر الاهى امر مى‏كند و فرمان مى‏دهد و آن كه فرمانبر است نیز به دستور الاهى مطیع و فرمانبردار است و همگى در این ویژگى كه از خود اراده و اختیارى ندارند، مشتركند چنان كه قرآن مى‏فرماید:» و ما منّا اِلاّ له مقام معلوم 3 هر كدام از ما فرشتگان داراى رتبه و جایگاه معین و مشخصى است. «4. چون كارهاى فرشتگان به امر خداوند و اراده او است و خداوند در همه امورش غالب و چیره است-» و الله غالبٌ على امره 4 خداوند بر كارش مسلط و چیره است- و هیچ چیز در آسمان‏ها و زمین او را عاجز و مغلوب نمى‏سازد، 5 فرشتگان نیز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستى جز اراده و خواست او ندارند و همواره چیره و پیروزند. 6 در مورد فطرس كه یكى از فرشتگان الاهى است، روایات متعددى داریم كه مضمون و محتواى آن‏ها یك‏سان است. در روایتى مى‏خوانیم: فطرس فرشته‏اى بود كه گردا گرد عرش الاهى در گردش بود و درباره دستورى از اوامر خداوند كوتاهى و سستى ورزید. بالش به كیفر این نافرمانى چیده شد و به یكى از جزیره‏ها تبعید گردید. هنگامى كه امام حسین) ع (متولد شد، جبریل) ع (براى عرض تبریك به پیامبر) ص (به سوى زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار كرد.

جبریل) ع (به وى پیشنهاد كرد، براى عرض تبریك و تهنیت، با او نزد پیامبر) ص (برود. هنگامى كه جبریل) ع (او را به حضور پیامبر) ص (برد، به امر پیامبر) ص (، بالش را به بدن پاك امام حسین) ع (مالید و سلامتش را باز یافت. 7 عده‏اى از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن كه ویژگى‏هاى فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطیع و كریم و شایسته خداوند معرفى مى‏كند و از هر نوع سرپیچى و نافرمانى پیراسته مى‏داند، سازگارى ندارد پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم و به فرض درستى‏شان، بدان سبب كه نكته‏اى فراتر از ادراك ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنى اولیاى برگزیده الاهى واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم. در مقابل عده‏اى بر این باورند كه فرشتگان اصناف و درجه‏هاى گوناگون دارند. گروهى مقرّبند و گروهى در درجه پایین‏تر جاى گرفته‏اند. آیاتى كه هر گونه نافرمانى و سرپیچى را از فرشتگان نفى مى‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشى پیراسته باشد به ویژه آن كه تخلّف و سرپیچى فطرس در برخى روایات كندى و سستى ورزیدن خوانده شده كه نوعى ترك اولى است نه گناه. چنان كه پیامبران) ع (نیز درجات مختلف دارند:» تلك الرسل فضّلنا بعضهم على بعض 8 بعضى پیامبران را بر بعضى برترى بخشیدیم. «عده‏ای از انبیاء ترك اولى داشتند ولى جمعى مانند پیامبر بزرگوار اسلام) ص (و خاندان پاكش جز اراده الاهی اراده‏ای نداشتند و حتى از ترك اولی نیز پیراسته بودند. ولی آنچه می توان احتمال داد این است كه فطرس یكی از جن ها بود و به خاطر نافرمانی گرفتار عذاب خدا شده بود و این عذاب را به واسطه توسل به كودك تازه به دنیا آمده فاطمه زهرا) س (» حسین «بر طرف ساخت و اگر در مآخذ روایی فطرس را ملك نامیده، مشكلی ایجاد نمی كند چون به اعتقاد ابن عربی، كلمه ملك هم به گروه های جنی اطلاق می شود و هم به فرشته های متعارف در بین مردم اطلاق می شود.

توجه به این نكته هم داشته باشیم كه این روایات اگر صحت داشته باشند، صد در صد دارای معنای درست هستند و اگر صحت نداشته باشند، دیگر مشكلی نیست.- پى‏نوشت: 1. انبیا) 12): 72. 2. تحریم) 66): 6. 3. صافات) 73): 461. 4. یوسف) 21): 12. 5. فاطر) 53): 44. 6. ر. ك: المیزان، ج 17، ص 12، ذیل آیه اول سوره فاطر. 7. ر. ك: سفینه البحار، شیخ عباس قمى) ره (، ج 3، ص 930 بحارالانوار، ج 26، ص 340، روایت 10 و ج 43، ص 243، روایت 8 و ج 4، ص 182، روایت 7. 8. بقره (253: (2.

(1)) كامل الزیارات، 041).
000 (2)) مصباح المتهجد، ص 628- 728)
000 (3)) استاد فیاضی، در مؤسسه امام صادق) ع ((




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات