ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

در روایت 1 باب 43 ص 868 مى خوانیم كه امیرمؤمنان على (ع) فرمود: «من جَدّدَ قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الاسلام كسى كه قبرى را تجدید كند و یا تمثالى بسازد از اسلام خارج شده است.»

جَدّ به معناى نبش قبر و قبرى را دوباره قبر قرار دادن است یعنى یكبار در قبرى مرده اى دفن شده آن را نبش كنند و دوباره مرده دیگرى در آن دفن نمایند.

در برخى روایات به جاى جدّد، حدث دارد كه معناى آن این است كه قبرى را دوباره براى میت دیگر قبر قرار دهند.

و یا خَدّد دارد كه آن هم به معناى شكافتن قبر است. (وسایل الشیعه، حر عاملى، بیروت داراحیاء التراث العربى، ج 2، ص 868، روایت 1 باب 43) در نتیجه این روایت و امثال آن ربطى به تعمیر قبر و یا ترفیع آن ندارد.

در ص 869 2 روایت از سكونى نقل شده است كه امام صادق (ع) از امیرمؤمنان (ع) و او از رسول خدا (ص) نقل كرده كه پیامبراكرم (ص) فرمود: «بعثنى رسول الله (ص) الى المدینه فقال: لاتدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سویته و لا كلبا الا قتلته (همان، ص 869، روایت 2) رسول خدا (ص) مرا به مدینه فرستاد سپس فرمود: تمام صورتها (و تصویرها) را از بین ببرم و قبرها را همسان زمین سازم، و سگ ها را به قتل برسانم.»

این روایت اولا از طریق سكونى نقل شده است كه خود سنى است. ثانیا روایاتى داریم كه مربع ساختن قبر را جایز مى داند، و این روایت نمى تواند با آن روایات معارضه كند. اما در روایت 802 كه ا زكج كارى نهى نكرده، خود مرحوم صاحب وسائل جواب داده كه اولا روایاتى داریم كه كجكارى و محكم كارى قبر را جایز مى داند.

ثانیا: نهى از عمارت قبور مخصوص غیر قبر پیامبراكرم (ص) و ائمه (ع) است و نسبت به قبور امامان (ع) و پیامبر (ص) سفارش شده كه تعمیر و آباد گردد. (همان، 870)

و وهابیان بیش از همه نسبت به امامان حساسیت نشان داده اند و قبور آنها را تخریب نموده اند. از این گذشته آنچه بیشتر مورد اختلاف شیعه با وهابیان است زیارت اهل بیت و توسل به امامان (ع) است. افزون بر آن قرآن مجید بنا و مسجد سازى بر قبر را در داستان اصحاب كهف تقریر و تایید نموده است. در روایات شیعه و در برخى روایات اهل سنت نیز بر احیاى قبور اولیائ خدا سفارش شده است. و دلایل عقلى، قرآنى و تاریخى بر درستى آن دلالت دارد.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات