تبلیغات
طلبه - تجدیدقبر ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان
سه شنبه 14 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : بهمنیار کیانی

در روایت 1 باب 43 ص 868 مى خوانیم كه امیرمؤمنان على (ع) فرمود: «من جَدّدَ قبرا او مثل مثالا فقد خرج عن الاسلام كسى كه قبرى را تجدید كند و یا تمثالى بسازد از اسلام خارج شده است.»

جَدّ به معناى نبش قبر و قبرى را دوباره قبر قرار دادن است یعنى یكبار در قبرى مرده اى دفن شده آن را نبش كنند و دوباره مرده دیگرى در آن دفن نمایند.

در برخى روایات به جاى جدّد، حدث دارد كه معناى آن این است كه قبرى را دوباره براى میت دیگر قبر قرار دهند.

و یا خَدّد دارد كه آن هم به معناى شكافتن قبر است. (وسایل الشیعه، حر عاملى، بیروت داراحیاء التراث العربى، ج 2، ص 868، روایت 1 باب 43) در نتیجه این روایت و امثال آن ربطى به تعمیر قبر و یا ترفیع آن ندارد.

در ص 869 2 روایت از سكونى نقل شده است كه امام صادق (ع) از امیرمؤمنان (ع) و او از رسول خدا (ص) نقل كرده كه پیامبراكرم (ص) فرمود: «بعثنى رسول الله (ص) الى المدینه فقال: لاتدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سویته و لا كلبا الا قتلته (همان، ص 869، روایت 2) رسول خدا (ص) مرا به مدینه فرستاد سپس فرمود: تمام صورتها (و تصویرها) را از بین ببرم و قبرها را همسان زمین سازم، و سگ ها را به قتل برسانم.»

این روایت اولا از طریق سكونى نقل شده است كه خود سنى است. ثانیا روایاتى داریم كه مربع ساختن قبر را جایز مى داند، و این روایت نمى تواند با آن روایات معارضه كند. اما در روایت 802 كه ا زكج كارى نهى نكرده، خود مرحوم صاحب وسائل جواب داده كه اولا روایاتى داریم كه كجكارى و محكم كارى قبر را جایز مى داند.

ثانیا: نهى از عمارت قبور مخصوص غیر قبر پیامبراكرم (ص) و ائمه (ع) است و نسبت به قبور امامان (ع) و پیامبر (ص) سفارش شده كه تعمیر و آباد گردد. (همان، 870)

و وهابیان بیش از همه نسبت به امامان حساسیت نشان داده اند و قبور آنها را تخریب نموده اند. از این گذشته آنچه بیشتر مورد اختلاف شیعه با وهابیان است زیارت اهل بیت و توسل به امامان (ع) است. افزون بر آن قرآن مجید بنا و مسجد سازى بر قبر را در داستان اصحاب كهف تقریر و تایید نموده است. در روایات شیعه و در برخى روایات اهل سنت نیز بر احیاى قبور اولیائ خدا سفارش شده است. و دلایل عقلى، قرآنى و تاریخى بر درستى آن دلالت دارد.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
جمعه 30 تیر 1396 09:35 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! However, how
can we communicate?
چهارشنبه 21 تیر 1396 12:11 ب.ظ
Right here is the right web site for everyone
who would like to find out about this topic. You understand a
whole lot its almost tough to argue with you (not that I really would want to?HaHa).
You definitely put a new spin on a topic that has been discussed for years.
Wonderful stuff, just excellent!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:15 ق.ظ
Hello, I read your blog on a regular basis.

Your story-telling style is witty, keep doing what you're
doing!
جمعه 18 فروردین 1396 10:36 ق.ظ
hello there and thank you for your info – I have definitely picked up something new
from right here. I did however expertise several
technical issues using this website, since I experienced to reload the site lots of
times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances
times will very frequently affect your placement in google and could damage your high quality score if advertising and marketing
with Adwords. Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective exciting
content. Make sure you update this again soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :