تبلیغات
طلبه - چرا اعتكاف در 151413 رجب است؟ از چه زمانى به وجود آمده؟ ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاكِفِینَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» «و ما به ابراهیم و اسماعیل امر كردیم كه خانه مرا براى طواف‏كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكیزه كنید».(1) اعتكاف، در لغت به معناى توقف در جایى است و در اصطلاح فقه، عبارت‏است از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند، با شرایطى خاص».

مراسم اعتكاف، به زمان حضرت ابراهیم‏علیه السلام بر مى‏گردد و بعد از او در بعضى از شریعت‏ها و در زندگى برخى از صالحان- از جمله حضرت مریم و زكریا- به چشم مى‏خورد. با ظهور دین اسلام این امر، شكل تازه‏اى به خود گرفت و در میان مسلمانان به عنوان یك عبادت مستحب با آداب و شرایط خاص، رایج شد. اعتكاف عبادتى است كه استحباب و فضیلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مى‏بخشد. پیامبراسلام- صلى الله علیه وآله- همه ساله در ماه رمضان- به ویژه دهه آخر آن- اعتكاف مى‏كرد و دستور مى‏داد رختخوابش را برچینند و چادرى در مسجد بر پا كنند و همیشه مى‏فرمود: «ده روز اعتكاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است». «اِعْتِكافُ عَشْرٍ فى شَهْرِ رَمَضانَ یَعْدِلُ حَجَّتَیْنِ وَ عُمْرَتَیْنِ»:(2)

اعتكاف حكمت‏ها و فواید فراوانى دارد كه بخشى از آنها عبارت است از: الف. ایجاد زمینه مناسب براى اندیشه و تفكر و خردورزى ب. فراهم آمدن زمینه توبه و بازگشت ج. فراهم شدن فرصت نیایش، نماز و تلاوت قرآن د. به وجود آمدن دوره‏اى كوتاه براى محاسبه نفس و خودسازى كه حداقل سه روز طول مى‏كشد و انسان را از حاكمیت غریزه‏ها، عادت‏ها و اشتغالات معمول زندگى آزاد مى‏سازد. در زمینه اعتكاف توجّه به چند امر ضرورى مى‏نماید:

1 اصل اعتكاف مستحب است ولى گاهى به واسطه نذر، عهد، قسم و مانند آن واجب مى‏شود.. 2 اعتكاف باید در یكى از مساجد چهارگانه و یا در مسجد جامع شهر باشد و در غیر آن صحیح نیست.(3).

حداقل اعتكاف سه روز است و كمتر از آن صحیح نیست ولى بیش از آن اشكال ندارد.. 4 این عبادت را مى‏توان به نیابت از مردگان انجام داد.. 5 اعتكاف زمان خاصى ندارد و در هر زمان كه روزه صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است. بنابراین كسى كه نمى‏تواند روزه بگیرد(4) اعتكافش صحیح نیست. بهترین زمان براى انجام دادن آن، ماه رمضان و دهه آخر آن است.. 6 اگر اعتكاف با حق شوهر منافات داشت، با اجازه او باشد.. 7 اگر اعتكاف باعث اذیت و آزار پدر و مادر شود، با اجازه آن دو باشد.

اعتكاف‏

نگاهى به سابقه اعتكاف در ادیان گذشته، ثواب و فضیلت اعتكاف و زمان و مكان و سایر شرایط این سنّت اسلامى

اُنس با معبود:

انسان موجودى است سالك و پویا به سوى معبود حقیقى خویش و از هر راهى كه برود و هر مسیرى را كه در زندگى انتخاب كند، سرانجام به لقاى معبود خویش مى‏رسد: «یاایّهَا الإنسانُ إنَّكَ كادِحٌ الى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقیهِ (1)». «اى انسان تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى‏روى و او را ملاقات خواهى كرد». با توجه به این آیه، اگر انسان، راه ایمان، خودسازى و تهذیب نفس را بپوید، جمال و مِهر خداوند را ملاقات مى‏كند، اما اگر راه كفر و آلودگى را در پیش بگیرد، جلال و قهر او را. بنابراین اگر مقصد و غایت سلوكش، لقاى محبّت و مهر خداوند باشد، باید راه تهذیب نفس و عبادت حقیقى را در پیش گیرد و از هواى نفس بگریزد و در طریقت انس با معبود، گاهى به گوشه‏اى خلوت پناه ببرد و دور از تعلّقات مادّى، لختى به خدا توجه كند.

آیین اسلام با توجه به همین نیاز روحى، با آن‏كه انسان را به حضور در جامعه فرامى‏خواند، فرصت‏هایى را نیز براى خلوت نمودن او با خداوند فراهم نموده است. یكى از این فرصت‏ها «اعتكاف» است.

اعتكاف در لغت به معنى اقامت كردن و ماندن در جایى و ملازم بودن با چیزى است، ولى در شرع مقدس اسلام، به معناى اقامت در مكانى مقدس به منظور تقرّب جستن به خداوند متعال است. در اعتكاف مى‏توان خانه دل را از اغیار تهى كرد و نور محبّت خدا را در آن جلوه‏گر ساخت. مى‏توان خود را وقف عبادت كرد و لذّت مهمانى را بر سر سفره احسان و لطف الهى چشید. مى‏توان زمام دل و جان را به دست خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند كشید (2). مى‏توان به خویشتن پرداخت و معایب و كاستى‏هاى خود را شناخت و در جست و جوى معالجه بود. مى‏توان به مرگ اندیشید و خود را براى حضور در پیشگاه خداوند ارحم‏الراحمین آماده كرد.

سابقه اعتكاف در ادیان گذشته:

اعتكاف، مخصوص دین اسلام نیست، بلكه در ادیان الهى دیگر نیز وجود داشته و در اسلام استمرار یافته است، گرچه ممكن است در شرع مقدس اسلام پاره‏اى از خصوصیّات و احكام و شرایط آن تغییر یافته باشد.

درباره حدود و شرایط این عبادت در ادیان دیگر:

اطلاعات قابل توجهى در اختیار ما نیست. برخى از آیات قرآن، دالّ بر این است كه اعتكاف در ادیان الهى گذشته وجود داشته است. خداوند متعال مى‏فرماید: «... وَ عَهِدْنا الى ابراهیمَ و اِسماعیلَ أنْ طَهَّرا بَیْتِىَ لِلطّائِفینَ و العاكِفینَ و الرُّكَّعِ السُّجودِ (3)». «به حضرت ابراهیم و اسماعیل (علیهماالسلام) سفارش نمودیم تا خانه‏ام را براى طواف‏كنندگان، معتكفان و نمازگزاران، تطهیر نمایند». از این آیه استفاده مى‏شود كه در زمان حضرت ابراهیم‏علیه السلام و اسماعیل‏علیه السلام عبادتى به نام اعتكاف وجود داشته و پیروان دین حنیف، گرداگرد كعبه، معتكف مى‏شدند.

حضرت مریم (سلام‏اللّه علیها) آن‏گاه كه به افتخار ملاقات با فرشته الهى نائل آمد، از مردم فاصله گرفت و در خلوت به سر برد تا در مكانى خالى و فارغ از هرگونه دغدغه، به راز و نیاز با خداى خود بپردازد و چیزى او را از یاد محبوب، غافل نكند. به همین جهت طرف شرق بیت‏المقدّس را كه شاید محلّى آرام‏تر و یا از نظر تابش آفتاب پاك‏تر و مناسب‏تر بود، برگزید (4).

مرحوم علاّمه طباطبایى‏قدس سره در المیزان مى‏نویسد: «هدف حضرت مریم (س) از دورى‏نمودن از مردم، بریدن از آنان و روى‏آوردن به سنّت اعتكاف بوده است (5)».

برخى از روایات اهل سنت هم نشان مى‏دهد كه در دوران جاهلیّت هم عملى عبادى به عنوان اعتكاف در میان مردم رایج بوده است (6).

از زمانى كه پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله اعتكاف را به مسلمانان آموزش داد، این سنت اسلامى در میان مسلمانان رواج پیدا كرد. در حال حاضر مراسم اعتكاف در دهه پایانى ماه مبارك رمضان در بسیارى از كشورهاى اسلامى از جمله عربستان (مكه) باشكوه خاصى برگزار مى‏شود. همه‏ساله خیل عظیم مسلمانان كه بخش قابل توجهى از آنان را جوانان تشكیل مى‏دهند، از سراسر جهان به سوى مسجدالحرام مى‏شتابند و در كنار خانه خدا معتكف مى‏شوند و حتى بسیارى از زائران خانه خدا به منظور دست‏یابى به فضیلت اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایّام پربركت را براى انجام عمره مفرده برمى‏گزینند.

شبیه این مراسم در مسجدالنبى و در كنار مرقد مطهر پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله نیز برگزار مى‏شود. مسجد كوفه در عراق نیز سال‏هاى متمادى، محل برپایى مراسم اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان بوده است. انبوه شیعیان و پیروان مكتب اهل‏بیت (علیهم‏السلام) در این مسجد مقدس، معتكف مى‏شده‏اند و بسیارى از عالمان بزرگ شیعه نیز همراه با مردم در این مراسم شركت مى‏كرده‏اند.

نقش عالمان بزرگ اسلامى در ترویج سنت اعتكاف

اعتكاف در كشور ایران، تاریخچه‏اى پرفراز و نشیب دارد. در هر عصرى كه عالمان برجسته دینى به اعتكاف، اهتمام ورزیده‏اند، مردم مسلمان نیز از آنان پیروى كرده و به اعتكاف بها داده‏اند. در عصر صفوى، در سایه تلاش‏هاى دو عالم بزرگ آن زمان، مرحوم شیخ بهایى (1030- 952 ه. ق) و شیخ لطف‏اللّه میسى عاملى اصفهانى (متوفاى 1032 یا 1034 ه. ق)، اعتكاف در شهرهاى ایران به ویژه قزوین و اصفهان، رونق خاصى یافته است.

خوشبختانه اكنون در بسیارى از شهرهاى كشورمان مراسم اعتكاف در روزهاى 13، 14 و 15 ماه رجب (ایام‏البیض) برگزار مى‏شود. این سنت حسنه ابتداء در شهر مقدس قم، توسط عالم ربّانى میرزا مهدى بروجردى صورت گرفت و رفته‏رفته در شهرهاى دیگر رواج یافت.

زمان اعتكاف:

اعتكاف از نظر زمان، محدود به وقت خاصى نیست، تنها از آن‏رو كه لازمه اعتكاف روزه‏گرفتن است، باید در زمانى معتكف شد كه شرعاً بتوان روزه گرفت. پس هرگاه روزه‏گرفتن صحیح باشد، اعتكاف نیز صحیح است ولى بهترین زمان براى اعتكاف، دهه آخر ماه مبارك رمضان است. پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله در این دهه، در مسجد خود معتكف مى‏شد (7). اعتكاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده‏سازى انسان براى درك لیله‏القدر و بهره‏بردارى از فیض این شب گران‏قدر، بى‏ارتباط نیست. اعتكاف، كمتر از سه روز نیست و روزه‏دارى در آن سه روز، جزء اعمال اعتكاف مى‏باشد. همچنین شخص معتكف جز براى كار ضرورى نباید از مسجد و محل اعتكاف، خارج شود.

در كشور ما اكنون اعتكاف در سه روز از ماه رجب، بیش از اعتكاف در دهه پایانى ماه رمضان رواج دارد و این سه روز از چند نظر، حائز اهمّیّت است:

اول آنكه ماه رجب، یكى از ماه‏هاى حرام است و از روایات استفاده مى‏شود كه اعتكاف در ماه‏هاى حرام، نسبت به دیگر ماه‏ها از فضیلت بیشترى برخوردار است. دوم، روزه در ماه رجب داراى فضیلت خاصى است، زیرا ماه رجب ماه بزرگى است كه مردم حتى در جاهلیّت نیز حرمت آن را پاس مى‏داشتند. اسلام نیز بر احترام و منزلت آن افزود (8). ظاهراً چنین رفتار و باورى نسبت به ماه رجب از دیگر ادیان الهى در میان مردم به جاى مانده بود.

بر پایه حدیثى از پیامبر اسلام‏صلى الله علیه وآله هر كس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند میان او و آتش جهنم به اندازه هفتاد سال راه فاصله مى‏اندازد. پروردگار مهربان به كسى كه سه روز از ماه رجب را روزه گرفته، خطاب مى‏كند كه: «حق تو بر من واجب و دوستى و ولایتم برایت حتمى شد. اى فرشتگان در حضور شما شهادت مى‏دهم كه گناهان بنده‏ام را آمرزیده‏ام (9)». علاوه بر روایاتى كه به طور عام نسبت به فضیلت روزه ماه رجب تأكید مى‏كنند، درباره روزه‏گرفتن در روزهاى 13، 14، 15 و انجام عمل «امّ‏داوود» نیز تأكید شده است.

مكان اعتكاف:

اعتكاف از نظر مكان، محدودیّت خاصى دارد. در روایات ما وارد شده است كه اعتكاف، تنها در مسجدى كه امام عادل در آن نماز جماعت برگزار مى‏كند و نیز در یكى از مساجد چهارگانه‏(5) جایز است. امام رضاعلیه السلام فرموده‏اند: «اعتكافُ لَیْلَهٍ فى مَسْجِدِ الرَّسولِ و عِنْدَ قَبْرِهِ یَعْدِلُ حَجَّهً و عُمْرَهً (10)»: «یك شب، اعتكاف در مسجد پیامبر 9 و نزد قبر او، معادل یك حج و یك عمره است».

اما گروهى از فقها، اعتكاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانسته‏اند (11). البته در مورد مسجد جامع نیز برخى برآنند كه بایستى به قصد رجاء و به امید این‏كه شاید مطلوب درگاه الهى باشد، اعتكاف نمود (12). اعتكاف در سایر مسجدها مانند مسجد محله و بازار، تنها به نظر شمار اندكى از فقیهان شیعه، جایز است (13). مقصود از مسجد جامع در هر شهر و منطقه، مسجدى است كه معمولاً مردم بیشترى در آن‏جا گردهم مى‏آیند (14). به عبارت دیگر مسجدى كه اغلب اوقات بیشتر از سایر مساجد، جمعیّت داشته باشد (15). شیخ لطف‏اللّه میسى اصفهانى در كتاب «رساله اعتكافیّه» به نقل احادیثى در باب اعتكاف پرداخته و ضمن بیان احادیث، شواهدى را در جواز اقامه اعتكاف در مسجد جامع، نصب قُبّه و نیز احیاى دهه آخر ماه رمضان ذكر مى‏كند.

روشن است كه در محل برگزارى اعتكاف، اختلافى در میان فقهاى شیعه وجود دارد. این اختلاف ناشى از این روایت است كه اعتكاف در مسجدى جایز است كه امام عادل، جماعتى در آن برگزار كرده باشد. برخى از فقها صرفاً همین چند مسجد(6) را براى اعتكاف جایز شمرده‏اند و برخى دیگر، مساجد دیگر را نیز براى اعتكاف، مجاز شمرده‏اند. از دسته دوم، گروهى تنها مساجد جامع را معیّن كرده و برخى همه مساجد جماعات را. شیخ لطف‏اللّه بر این باور بوده كه در تمامى مساجد جامع و حتى جماعت، اعتكاف، جایز است ولى درباره روایتى كه «امام عادل» را مطرح كرده چنین اظهار مى‏كند كه مقصود از امام عادل، اعمّ از امام معصوم و غیرمعصوم است.

شیخ تأكید دارد كه اصولاً سؤال درباره مساجد بغداد بوده و روشن است كه وجه عدل نمى‏توانسته ارتباطى با امام معصوم براى اقامه نماز در آن مساجد داشته باشد. وى با اشاره به آراى برخى از فقهاى متقدّم، در این‏كه تنها در مساجد چهارگانه اعتكاف رواست، اسامى جمعى از علماى عصر خود را كه اغلب، علماى جبل عامل هستند، ذكر كرده و رأى آنان را چنین دانسته كه در هر مسجد جامعى، اعتكاف جایز است. از جمله آنان مرحوم شیخ بهایى است كه در هنگام تألیف این رساله در قید حیات بوده است و نیز شیخ على بن عبدالعالى میسى جدّ نویسنده و نیز شهید ثانى و بسیارى دیگر (16).

در این‏جا ممكن است این پرسش مطرح شود كه با توجه به آثار سازنده اعتكاف، آیا بهتر نیست اعتكاف در هر مسجدى را جایز بدانیم تا همگان به آسانى بتوانند از این عبادت بهره‏مند شوند؟

در پاسخ باید گفت كه عبادت‏هاى دینى، كاملاً توقیفى هستند بدین معنى كه شرایط و احكام آن را باید از متون اسلامى و دستورهاى شرعى اخذ كرد. هرگاه از ادلّه معتبر استفاده شود كه محل اعتكاف، مسجد جامع است، نمى‏توان از روى ذوق و سلیقه شخصى در شرط عبادت تصرف نمود و دامنه آن را توسعه داد. اساساً برخى عبادت‏ها از نظر مكان، داراى محدودیّت خاصى هستند. مراسم و اعمال حجّ باید در مكان‏هاى معیّنى انجام شود. از این‏رو انجام دادن اعمال حج در غیر از محل‏هاى مقرّر، بى‏معناست. در مورد اعتكاف نیز هرگاه با ادلّه معتبر، ثابت شود كه جایگاه آن، مسجد جامع است، مى‏فهمیم كه شارع مقدس، این عبادت را تنها در این ظرف مكانى معیّن از ما خواسته است. البته در تشریع این حكم حتماً مصالحى مورد نظر بوده است كه شاید عقل ما نتواند به‏طور یقین بدان دست یابد. شاید اسلام با منحصر كردن اعتكاف در مسجد جامع بخواهد نوعى كنترل بر كمّیّت و كیفیّت آن وجود داشته باشد و در كنار این عبادت، ارزش‏هاى دیگرى مانند وحدت و همراهى و هم‏دلى نیز مطرح شود (17).

مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه از بركات ضمنى اعتكاف است:

در فرهنگ اسلامى روى‏آوردن به اعتكاف، علاوه بر بهره‏بردارى از فیض معنوى آن، جهاد مقدس نیز شمرده مى‏شود زیرا این مراسم عبادى- معنوى، نقش بسیار مهمى در تهذیب نفس و جهاد اكبر دارد. جوانى كه در مراسم اعتكاف، طعم شیرین ایمان و انس با خداوند را مى‏چشد، لذت‏هاى مادى و شهوانى در دیدگانش حقیر و بى‏ارزش مى‏شود، ایمان و اعتقادش تقویت مى‏شود و به آسانى در گرداب فساد و باورهاى ضدّدینى گرفتار نمى‏شود. از سوى دیگر، چنین مراسمى خود پیامى عملى و درسى عبرت‏آمیز براى مردم است. حضور جمعى از مؤمنان در مسجد براى عبادت، در حقیقت نوعى دعوت به خداپرستى و دین‏مدارى است و آثار سازنده‏اى بر جامعه خواهد داشت. از همین‏رو، امروز در رویارویى با تهاجم فرهنگى دشمن نباید نقش مؤثر سنت‏هایى كه در باور عمومى مردم ریشه‏هاى عمیق دارند، نادیده گرفته شود. بى‏تردید مساجد، حسینیّه‏ها، تكایا، هیأت‏هاى مذهبى، زیارت و اعتكاف نقش مهمى در تربیت جامعه و گسترش فرهنگ دینى ایفا كرده و مى‏كنند. این مقوله‏ها با آثار مثبت جانبى كه دارند، اهرم‏هاى توانمندى در مقابله با فرهنگ بیگانه‏اند.

در دوران ما تهاجم دشمن ابعادى گسترده یافته، ولى این حركت استعمارى، دست‏كم ریشه‏اى چندصد ساله دارد و همین پدیده‏هاى سنتى، همچون اعتكاف، مردم ما را در طول سالیان متمادى در برابر نفوذ فرهنگ بیگانه، مصونیّت بخشیده است (18). اما متأسفانه اهمّیّت آن و نقش به‏سزایى كه در تصفیه و تزكیه روح انسان دارد، براى بسیارى از مسلمانان، ناشناخته مانده است. از این‏رو جا دارد مبلّغان اسلامى بیش از پیش بر نقش مهمّ آن تأكید ورزند تا این سنت دیرینه محمدى آن‏گونه كه شایسته است، جایگاه خود را در جامعه اسلامى حفظ كند.

(7)

(1) بقره (2)، آیه. 125
000 (2) وسائل الشیعه، ج 10، ابواب الاعتكاف و اللمعه الدمشقیه، كتاب الاعتكاف.
000 (3) (مسجد جامع مسجدى است كه اقشار مختلف مردم در آن شركت مى‏كنند و اختصاص به محله یا صنف خاصى ندارد و، مساجد چهار گانه عبارت است از: مسجد الحرام، مسجد نبوى (مدینه)، مسجد كوفه و مسجد بصره).
000 (4) (مانند مسافر، مریض، حائض و كسى كه به عمد روزه گیرد)
000 (5) (مسجدالحرام، مسجدالنبى، مسجد كوفه و مسجد بصره)
000 (6) (كوفه، بصره، مدینه و مكه)
000 (7) اسماعیل نساجى زواره-. 1 انشقاق،. 6-. 2 تذكره‏الأولیاء، عطار نیشابورى، ص. 785-. 3 بقره، 125-. 4 تفسیر نمونه، ج 13، ص 33-. 5 تفسیر المیزان، ج 14، ص 34-. 6 المسائل النّاصریّات، سید مرتضى، ص 119-. 7 بحارالانوار، ج 98، ص 15-. 8 فضائل الاشهر الثلاثه، شیخ صدوق، ص 24، روایت 12-. 9 همان، ص 25، بخشى از روایت. 12-. 10 بحارالانوار، ج 98، ص 151-. 11 سید محمدكاظم، العروه‏الوثقى، كتاب الاعتكاف-. 12 امام خمینى (ره)، تحریرالوسیله، ج 1، ص 305-. 13 سید محمدحسن نجفى، جواهرالكلام، ج 17، ص 170-. 14 همان، ص 171-. 15 آیت‏اللّه گلپایگانى، مجمع المسائل، ج 1، ص 154-. 16 فصل‏نامه فرهنگ اصفهان، شماره 1، پاییز 1374، ص 38-. 17 بحارالانوار، ج 33، ص 542-. 18 رحیم نوبهار، اعتكاف، سنت محمدى، ص 51-. 50

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 27 شهریور 1397 05:06 ب.ظ

With thanks! An abundance of write ups!

opinioni cialis generico cheap cialis we choice cialis uk cialis name brand cheap buy generic cialis cialis 20 mg cut in half venta de cialis canada best generic drugs cialis cialis online nederland cialis super acti
پنجشنبه 15 شهریور 1397 05:55 ق.ظ

Thanks a lot. Ample tips!

effetti del cialis cialis generika canadian drugs generic cialis cialis soft tabs for sale how to buy cialis online usa the best choice cialis woman viagra vs cialis vs levitra venta de cialis canada cialis qualitat cialis farmacias guadalajara
سه شنبه 13 شهریور 1397 05:10 ق.ظ

Excellent stuff. Cheers.
buying viagra viagra online uk buying online viagra pharmacy prices for viagra buy cheap viagra generic online can you buy viagra without prescriptions viagra order uk viagra pharmacy viagra online pharmacy viagra get viagra prescription viagra pharmacy
دوشنبه 12 شهریور 1397 09:24 ب.ظ

Thanks, Loads of data!

cialis coupons printable cialis canadian drugs order a sample of cialis prix cialis once a da cialis manufacturer coupon cialis prezzo al pubblico rx cialis para comprar overnight cialis tadalafil cialis pas cher paris cialis dosage
دوشنبه 12 شهریور 1397 03:14 ق.ظ

Seriously a lot of wonderful knowledge.
tarif cialis france cialis sans ordonnance buy cialis online legal cialis tadalafil online price cialis best cialis savings card side effects of cialis canadian cialis prezzo di cialis in bulgaria prices on cialis 10 mg
یکشنبه 11 شهریور 1397 01:44 ب.ظ

You reported that effectively!
generic cialis 20mg uk cipla cialis online buy cialis sample pack buy name brand cialis on line prescription doctor cialis tadalafil 20 mg if a woman takes a mans cialis cialis 10mg prix pharmaci only now cialis 20 mg try it no rx cialis
سه شنبه 23 مرداد 1397 03:53 ق.ظ

You reported that perfectly.
buy viagra plus viagra prescription buy sildenafil online uk viagra tablets online purchase online pharmacy online cheap viagra online buy viagra europe get prescription for viagra sildenafil citrate buy viagra tablets
دوشنبه 22 مرداد 1397 02:27 ب.ظ

Thanks! I value this.
buy cialis cheap 10 mg cialis 5 mg para diabeticos cialis 20 mg best price costo in farmacia cialis cialis en 24 hora cialis kaufen cialis prezzo in linea basso safe dosage for cialis 5 mg cialis coupon printable cialis 30 day sample
دوشنبه 7 خرداد 1397 04:07 ق.ظ

Many thanks! I appreciate this!
cialis 5 mg scheda tecnica cialis online holland cialis lowest price cialis cuantos mg hay cialis pas cher paris link for you cialis price generic cialis pill online cialis dosage cialis 5 mg scheda tecnica tadalafil tablets
جمعه 7 اردیبهشت 1397 08:14 ب.ظ

Seriously lots of good material!
deutschland cialis online cialis prices in england cialis italia gratis purchase once a day cialis cialis en mexico precio cuanto cuesta cialis yaho cialis online holland enter site very cheap cialis generic cialis at the pharmacy non 5 mg cialis generici
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 07:20 ق.ظ

Good write ups. With thanks!
uk sildenafil buy viagra without a prescription online viagra online pharmacy best buy viagra buying viagra online where to buy viagra online without prescription can you buy viagra at walmart viagra pills where to buy viagra in store how to safely buy viagra online
جمعه 17 فروردین 1397 11:03 ب.ظ

You said it exceptionally well.
interactions for cialis how much does a cialis cost we recommend cheapest cialis where do you buy cialis cost of cialis cvs cialis coupons printable purchasing cialis on the internet cialis patentablauf in deutschland cialis generic availability cialis 20 mg best price
جمعه 3 فروردین 1397 08:58 ب.ظ

Very good data. Many thanks!
cialis 20mg prix en pharmacie cialis bula cialis daily reviews side effects of cialis cialis name brand cheap price cialis best cialis sicuro in linea prices for cialis 50mg cialis generico in farmacia buying cialis in colombia
دوشنبه 28 اسفند 1396 02:31 ق.ظ

Kudos, A good amount of postings!

buy cialis online legal low cost cialis 20mg prezzo di cialis in bulgaria cialis 10mg prix pharmaci cialis for daily use cialis mit grapefruitsaft we choice free trial of cialis generic cialis 20mg uk precios de cialis generico cialis flussig
سه شنبه 20 تیر 1396 11:40 ب.ظ
Outstanding story there. What occurred after? Good luck!
سه شنبه 20 تیر 1396 11:36 ب.ظ
Outstanding story there. What occurred after? Good luck!
دوشنبه 21 فروردین 1396 05:20 ق.ظ
Hey There. I discovered your weblog the usage of msn. That is a really neatly written article.

I will be sure to bookmark it and come back to read more of
your useful information. Thank you for the post.
I will definitely comeback.
سه شنبه 31 فروردین 1395 11:39 ق.ظ
دوست داری با سایت های تبادل لینکی که در صفحات اول گوگل هستند آشنا بشی؟ بله...خوب پس سریع بیا
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :