ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان

بدون تردید موفقیت در هر كارى، مستلزم برنامه ریزى صحیح است و آن هنگامى میسّر است كه:

1 برنامه ناظر به اهدافى باشد كه انسان در پیش روى دارد.

2 اهداف وقتى از شفافیت برخوردار مى‏شوند كه فرصت پیش آمده یا امكانات فراهم شده به خوبى شناخته شده و ارزش گذارى گردد.

3 وقتى انسان ارزش یك فرصتى را بداند یا اهمیت یك نعمتى را درك كند، قدر آن را بهتر مى‏داند و بیشتر از آن بهره بردارى مى‏كند.

در مورد اهمیت و ارزش ماه رمضان همین بس كه «شب قدر» در آن قرار دارد و ارزش این شب از هزار ماه بهتر است. اگر بخواهیم به صورت یك فرمول ریاضى ارزش شب قدر را به صورت كمى بیان كنیم و با وقت‏هاى دیگر مقایسه كنیم، باید بگوییم: نسبت هر لحظه از ماه مبارك رمضان با لحظات دیگر، مساوى با یك به (ده به توان سه) است.

یكى از اهداف ماه مبارك رمضان، این است كه از این فرصت سرنوشت ساز بیشترین بهره را ببریم. اگر بخواهیم به این هدف خود دست یابیم، باید براى لحظه لحظه آن حساب باز كنیم حتى براى ساعاتى كه درحال خواب یا استراحت هستیم.

به طور كلى براى بهره بردارى از ماه مبارك رمضان، هر كسى باید متناسب با موقعیت شغلى و وضعیت جسمانى و روانى خودش، برنامه ریزى كند. اكنون با توجه به اینكه دانشجو هستیم، مهم‏ترین تكلیف و كارى كه به عهده ما است دانش افزایى، تحصیل و تحقیق مى‏باشد. از نظر سنى نیز یك جوان هستیم و از لحاظ جسمانى و روانى نیز از سلامت نسبى برخورداریم، در این صورت باید وقت خود را به چند بخش تقسیم كنیم: 


بخش اول. برنامه ریزى براى دانش افزایى و تحصیل‏ 

در این قسمت باید ما به عنوان فردى كه وظیفه و كار اصلى او تحصیل است، سعى كنیم با جدیت تمام و با تمركز هر چه بیشتر درسمان را خوب مطالعه كنیم و تكالیف علمى خود را به خوبى انجام دهیم. 

بخش دوم. برنامه ریزى براى عبادت‏ 

در ماه مبارك رمضان علاوه بر عبادت‏هاى معمول- كه در طول سال همیشه باید انجام دهیم مانند نمازهاى یومیه- عبادات واجب و مستحب دیگرى نیز اضافه شده است مانند خود روزه گرفتن كه در سایر ماه‏هاى سال بر ما واجب نیست، ولى در این ماه این‏چنین است. انجام دادن اعمال مستحبى كه در این ماه تأكید فراوانى بر آن شده است مانند تلاوت قرآن، خواندن دعاهاى وارده و گفتن ذكر و خواب و استراحت. 

بخش سوم. خواب و استراحت‏ 

لازمه استفاده بهینه از دو بخش گذشته، این است كه خواب و استراحت انسان به مقدار كافى انجام شود. در غیر این صورت در دو بخش اول نیز موفق نخواهید بود. در ماه مبارك رمضان به دلیل جابه‏جایى اوقات غذا و تغییراتى دیگر تا حدودى چرخه خواب و استراحت نیز تغییر مى‏كند. 

توصیه ما به شما این است كه سعى كنید: اولا میزان خواب خود را خیلى تغییر ندهید و ثانیا وقت آن را نیز خیلى به هم نزنید فقط با كمى تغییر در چرخه خواب برنامه خواب و استراحت خود را كما فى السابق ادامه دهید، مثلا اگر هنگام سحر حدود یك ساعت (براى سحرى خوردن و خواندن نماز شب و نماز صبح بیدار مى‏مانید، این مقدار از خواب را سعى كنید در روز جبران كنید مثلا بعد از نماز ظهر و عصر با توجه به اینكه ناهار از برنامه روزانه حذف شده است، همان وقت را به استراحت و خواب اختصاص دهید تا هم خواب شما جبران شود و هم بعد از ظهر و مقدارى از شب را بتوانید بیدار بمانید و از وقت‏تان استفاده بهترى بكنید. 

علاوه بر آنچه بیان شد رعایت نكات زیر به كیفیت استفاده از ماه مبارك رمضان مى‏افزاید: 

1 در شبانه روز چند نوبت قرآن تلاوت كنید، مثلا پانزده دقیقه بعد از نماز صبح، پانزده دقیقه بعد از نماز ظهر، پانزده دقیقه شب‏ها بعد از صرف افطارى. 

2 ادعیه مأثوره را تقسیم كنید و آنها را نیز در چند نوبت در شبانه روز بخوانید. روزها به همان مقدار دعایى كه بین نماز یا بعد از نمازهاى یومیه خوانده مى‏شود، اكتفا كنید، ولى شب‏ها كمى وقت بیشترى را صرف خواندن دعا كنید. اگر بعضى از دعاها طولانى است لازم نیست هر شب همه آن دعا را بخوانید. 

3 براى استفاده بهینه از زمان در هنگام ایاب و ذهاب، ذكر بگویید (البته ذكرهاى بدون صدا و آرام تا شائبه ریا به وجود نیاید). 

باید سعى كنید از مرحله ذكر زبانى به مرتبه ذكر قلبى و یاد واقعى خداوند برسید به طورى كه او را حاضر و ناظر بر خود بدانید. 

4 سعى كنید دائم الوضو باشید و حتى قبل از خواب نیز وضو بگیرید و به بستر خواب بروید زیرا در ماه مبارك رمضان خواب نیز عبادت است و نفس كشیدن نیز تسبیح به حساب مى‏آید. 

5 از شب زنده دارى و احیاء- به ویژه در شب هایى كه فرداى آن تعطیل هستند- غفلت نكنید. شاید یكى از مهم‏ترین اعمال در ماه مبارك، شب زنده‏دارى، تهجد، استغفار و نماز شب در نیمه شب‏ها است. 

6 حتما در یكى از مجالس بیان احكام و معارف دینى و موعظه در مساجد یا حسینیه‏ها شركت كنید. 

بسیارى از علما و مجتهدان نیز مقید هستند به موعظه و ذكر مصیبت‏هاى گویندگان گوش فرا دهند تا دل و جان آدمى به واسطه شنیدن معارف دینى متذكر و نورانى گردد. 

به طور كلى شركت در مجالس مذهبى، خود را در معرض نفحات و نسیم‏هاى رحمت الهى قرار دادن است كه نقش مهمى در حفظ دین و معنویت انسان دارد. 

7 از انجام دادن ورزش‏هاى سنگین در طول ماه رمضان اجتناب كنید و در این ماه سعى كنید ورزش‏هاى سبك و آرام (مانند پیاده روى یا نرمش) انجام دهید. 

8 مواد مغذى به ویژه غذاهاى قندى و پروتئین دار را در رژیم غذایى خود بیشتر استفاده كنید مانند خرما، لبنیات. 

9 از پرخورى هنگام افطار و سحرى جدا پرهیز كنید زیرا علاوه براینكه چرخه خواب شما را به هم خواهد زد، از سایر برنامه‏هاى عبادى و درسى نیز بهره وافى را نخواهید برد. 

10 از هدر دادن انرژى بى‏جا و بى مورد اجتناب كنید به ویژه در روزها مثلا از حرف زدن‏هاى بى مورد و تماشاى برنامه‏هاى تلویزیونى غیرضرورى اجتناب كنید. 

به عبارت دیگر با سكوت بیشتر و فیلتر گذارى روى گوش‏ها و كنترل سایر حواس، از هدر دادن انرژى جلوگیرى كنید. به تمركز خود بیفزایید و فرصت‏هاى جدیدى براى انجام دادن كارهاى مهم‏تر ایجاد كنید. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic