تبلیغات
طلبه - آیا در قرآن آیه صریحى مبنى بر وجود منجى آخرالزمان وجود دارد؟ اگر نه چطور خدا در قرآن راجع به مسأله به این مهمى سخنى به میان نیاورده است؟ ارسال سوال از اینكه به این وبلاگ سر زدید ممنونیم.............حتما به سؤال شما هم جواب داده میشه... ولی ممكنه به دلیل حجم بالای سوالات چند وقتی طول بكشه.....مطمئن باشید پاسخ داده میشه
 
طلبه
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : بهمنیار کیانی
مطالب اخیر
نویسندگان
عقیده به مهدویت و باور به ظهور و قیام مهدى موعود- به عنوان نجات دهنده عالم بشریت و اصلاح‏گر موعود- باور و اعتقادى است كه بر اساس كتاب و سنّت، پدید آمده و بیشتر مسلمانان به آن اذعان دارند. این باورداشت- به عنوان اندیشه اصیل اسلامى، بر پایه استوارترین دلایل عقلى و نقلى بنا نهاده شدهاست.
«اهل سنت و شیعه، در طى اعصار و مرور قرن‏ها، بر این اتفاق داشته و دارند كه در آخرالزمان، یك نفر از اولاد رسول «ص» و فرزندان على و فاطمه «ع»- كه صفات و علاماتش در احادیث مذكور است- در هنگامى كه دنیا پر از ظلم و جور شده باشد، ظهور نماید و جهان را پر از عدل و داد كند. همه او را هم نام و هم كنیه پیغمبر «ص» و ملقّب به مهدى معرفى كرده‏اند و همه اتفاق دارند بر اینكه تا او ظهور نكند، سیر این عالم و این جامعه بشرى به پایان نخواهد رسید و تا این دادگستر بزرگ و رهبر حكومت عدل جهانى قیام نكرده است، بشر باید منتظر ظهور او باشد و بداند كه جهان، محكوم ظلم ستمگران و فسادگران نیست و سرانجام همه تباهى‏ها و نگرانى‏ها به راحتى و امنیّت و آسایش مبدّل مى‏شود و مستكبران و مفسدان، ریشه كن مى‏گردند»(1). 
به هر حال مى توان از طریق ادله قرآنى، روایى وعقلى وجود امام مهدى را توضیح داد واثبات نمود. در اینجا به بعضى از این ادله مى پردازیم: 

الف) قرآن كریم 
بدون شك، از نظر جامعه اسلامى كلیه مفاهیم و اعتقادات اصیل اسلامى ریشه در كلام الهى دارد و اساس عقیده به ظهور امام زمان (عج) در كتاب خدا وجود دارد و این كتاب بزرگ آسمانى فرا رسیدن آن روز مبارك و فرخنده را به تمام پیروان بشارت داده است. 
آیات متعددى در شان امام مهدى (عج) هست كه امامان معصوم (ع) تفسیر، تاویل و تطبیق این آیات را بر وجود مقدس امام زمان (عج) و حكومت جهانى ان عدالت گستر بیان نموده اند كه در ذیل براى نمونه به پاره اى از این آیات اشاره مى شود: 
1 «لقد كتبنا فى الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادى الصالحون» (سوره انبیاء آیه 105)، ما در زبور داوود پس از تورات نوشته ایم كه سرانجام بندگان شایسته ما وارث زمین مى شوند». 
امام باقر (ع) در مورد «عِبادىَ الصالحون»، فرموده اند: قائم و اصحاب وى مى باشند. (منتخب الاثر، ص 159) 
2 «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِى لَا یُشْرِكُونَ بِى شَیْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (سوره نور، آیه 55) خداوند به كسانى از شما كه ایمان آوردند و اعمال شایسته انجام دادند وعده فرمود كه آنان را قطعاً در زمین خلیفه خواهد كرد، همان گونه كه كسانى را كه پیش از آنان بودند به خلافت گمارد و قطعاً دینشان را براى آنها مستقر خواهد نمود، دینى كه براى آنها پذیرفت و قطعاً آنان را پس از خوفشان به حالت امنیت دگرگون مى كند، تا مرا عبادت كنند و چیزى را شریك من ننمایند و هر كه بعد از آن كفر ورزد، پس قطعاً آنان فاسق اند. 
امام صادق (ع) فرموده است كه این آیه درباره حضرت قائم و اصحاب وى به شمار مى رود. (منتخب الاثر، ص 161) 
3 «و نرید ان نمن على الذّین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» (سوره قصص، آیه 5)، ما مى خواهیم تا به مستضعفان زمین نیكى كنیم یعنى آنان را پیشوایان و میراث بران زمین سازیم. 
امام باقر (ع) و امام هادى (ع) فرموده اند: این آیه مخصوص امام زمان (عج) است كه در آخرالزمان ظهور مى كند... و زمین را پر از عدل و داد مى كند، هم چنان كه پر از ظلم و ستم شده است. (المحجه ص 168) 
ب) روایات 
وجود حضرت مهدى (عج) از طریق روایات نیز به اثبات رسیده است كه ذكر همه آنها، ممكن و لازم نیست. لذا به چند روایت اشاره مى كنیم: 
احادیثى كه شیعه و سنى به آن معتقدند: 
1 حدیث ثقلین: 
پیامبر اكرم (ص) فرموده اند: «همانا من دو شى ء گران بها را در میان شما مى گذارم كتاب خدا، ریسمان كشیده از آسمان تا زمین و اهل بیتم و همانا این دو از یكدیگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند» (سنن ترمذى، ج 5 ص 329 كافى، ج 1 ص 294) 
طبق این حدیث همیشه همتاى كتاب الهى (اهل بیت)، در روى زمین وجود دارد كه همان امام زمان هر عصر است. 
2 حدیث وجوب اعتقاد به امام: 
بر اساس روایات شیعه و سنى، پیامبر اكرم (ص) فرمود: «هر كس بمیرد در حالى كه معتقد به امام زمان نباشد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.» (كافى، ج 1، ص 371 مسند احمد، ج 4، ص 96) 
با كمترین تامل در این روایت و نظایر آن به مصداق واقعى امام پى خواهیم برد كه از ان در روایت به «امام» تعبیر شده است و اگر كسى بدون اعتقاد به او بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. 
3 احادیث رسول خدا درباره مهدویت 
از رسول خدا «ص» نقل شده است: «انّ خلفائى و اوصیائى و حجج اللَّه على الخلق بعدى اثناعشر اوّلهم اخى و آخرهم ولدى قیل یا رسول اللَّه و من اخوك؟ قال: علىّ بن‏ابى طالب، قیل، فمن ولدك؟ قال: المهدى (عج) یملأ الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت جوراً و ظلماً و الّذى بعثنى بالحقّ بشیراً و نذیراً لو لم یبق من الدّنیا الاّ یوم واحد لطوّل اللَّه ذلك الیوم حتّى یخرج به ولدى المهدىّ فینزل روح اللَّه عیسى بن مریم فیصلّى خلقه»(2) «خلفا و جانشینان من و حجّت‏هاى خدا بر خلق پس از من دوازده نفرند: اوّل آنان برادرم و آخرشان فرزندم گفته شد: اى رسول خدا برادرت كیست؟ فرمود: على بن ابى‏طالب. سؤال شد: فرزندت كیست؟ فرمود: مهدى، كه زمین را از قسط و عدل آكنده مى‏سازد همان‏سان كه از ظلم و جور پر شده است. 
قسم به آنكه مرا به حق، به عنوان بشارت دهنده و ترساننده برانگیخت اگر از عمر دنیا یك روز باقى نمانده باشد، خداوند آن روز چنان طولانى سازد تا فرزندم مهدى خروج كند. (پس از خروج او) عیسى پسر مریم پشت سرش به نماز مى‏ایستد». 
همچنین از رسول خدا «ص» نقل شده است: «لیبعَثَنَّ اللّه من عترتى رجلاً افرق الثنایا اَجلى الجبهه یملكُ الارض عدلاً و یفیضُ المال فیضاً»(3) «همانا خداوند از عترتم، مردى را برمى‏انگیزاند كه دندان‏هایش برّاق و گشاده‏اند و پیشانى‏اش بلند و تابنده است. زمین را آكنده از عدل مى‏كند و مال را به نحوى خاص زیاد مى‏گرداند». 
ج. ادله عقلى اثبات مهدویت: 
1 برهان لطف 
یكى از براهین عقلى كه متكمان زیاد به آن استدلال مى كنند «قاعده لطف است» علامه حلى براى اثبات امامت به این قاعده تمسك جسته، مى گوید: «امامت، ریاست عامه الهى در امور دین و دنیاست، براى شخصى از اشخاص به عنوان نیابت از پیامبر (ص) و این واجب عقلى است‏زیرا امامت لطف است. پس ما علم قطعى داریم كه اگر براى مردم شخصى باشد كه ریاست آنها را برعهده گیرد و آنها را راهنمایى كند و دیگران از او اطاعت كنند و او حق مظلوم را از ظالم بستاند و ظالم را از ظلم منع كند، مردم به صلاح نزدیك تر و از فساد دورتر مى شوند» (شرح باب حادى حشر، ص 83). 
متكلمان لطف را بر خداوند، واجب مى دانند زیرا او بندگان خود را عبث و بیهوده نیافریده و راه رسیدن به هدف را بر ایشان هموار مى سازد. این قاعده ایجاب مى كند كه در میان جامعه امامى باشد تا محور حق بوده و جامعه را از خطاى مطلق بازدارد و آنان را به سعادت حقیقى هدایت كند. امتثال از دستورات و اطاعت انسان ها از تكالیفى كه خداوند بر بندگان واجب داشته، بدون انجام دادن امورى از جانب خداوند (مثل نصب امام معصوم، وعده و وعید و...) محقق نمى شود و خداى حكیم حتماً این امور را انجام مى دهد تا نقض غرض در تكلیف لازم نیاید و این به دست امام صورت مى گیرد. 
شیخ شهاب الدین سهروردى در اثبات وجود حضرت ولى عصر (ع) از طریق قاعده لطف مى گوید: در جهان هیچ گاه از حكمت و از وجود كسى كه قائم به حكمت باشد و نشانه هاى خداوند نیز در او باشد، خالى نبوده است. این چنین كسى خلیفه خداست در زمین و تا زمین و آسمان برپاست چنین خواهد بود... پس در هر زمان اگر چنین شخص باشد كه خدایى و نمونه كامل علم و عمل است، ریاست جامعه با اوست و او خلیفه خداوند در روى زمین است و زمین هیچ گاه از چنین انسانى خالى نخواهد بود... اینكه مى گوییم ریاست با اوست، مقصود الزام حكومت ظاهرى او نیست بلكه گاه امام خدایى، حكومت تشكیل مى دهد و آشكار است و مبسوط الید وگاه در نهایت پنهانى (غیبت) به سر مى برد. این امام همان كسى است كه مردم او را قطب زمان «ولى عصر» مى نامند. ریاست جامعه با این انسان است اگر چه نشانى از او در دست نباشد. البته اگر این رئیس ظاهر باشد و در راس حكومت قرار گیرد، زمان نورانى خواهد شد. (مجموعه مصنفات شیخ اشراق، ج 2، ص 21 و 22) 
به این ترتیب وجود امام زمان گرچه از دیدگان مردم غایب است، داراى الطافى است، از جمله: حراست از دین خدا، تربیت نفوس مستعد انسانى، حفظ و بقاى مذهب، وجود الگو در جهت پیشرفت بشر و... 
البته محرومیت از فیض ظهور پیشواى الهى، به جهت موانعى است كه خود انسان ها ایجاد كرده اند، چنان كه شیخ طوسى مى گوید: اصل وجود امام، لطف است و تصرف آن حضرت لطف دیگر و این ما هستیم كه موجب غیبت آن حضرت شده ایم (عدمه منّا). (كشف المراد، ص 363) 
2 برهان فطرت 
انسان داراى تمایلات غریزى و فطرى گوناگون است (شخصى و اجتماعى و عالى). تمایلات عالى از قبیل حقیقت جویى، خیر طلبى، حس دینى و پرستش، یافتن كامل مطلق و... حال براى رسیدن به كمال مطلق و معبود حقیقى احتیاج به واسطه اى است كه خود سفر كمال را طى كرده و بتواند انسان را دستگیرى كند تا او را از راه هاى گوناگون (وضع قوانین تشریعى و تبیین آنها، دستگیرى انسان هاى مستعد كمال و...) به كمال مطلوب برساند. 
این امر از دو راه قابل اثبات است: 
1 وجود این میل و امید واسطه در انسان بدیهى است. 
2 وجود انسان كامل كه ناطق و هادى به كتاب و سنت (به نقل آیات قران و روایات) ضرورى است. (سوره احقاف آیه 12، سوره اعلى آیه 19، سوره بقره آیه 124). 
حال اگر میل و كشش فطرى به چیزى در انسان وجود دارد، پس باید آن چیز در خارج موجود باشد وگرنه وجود آن در انسان لغو خواهد بود. به عبارت دیگر این عطش نسبت به انسان كامل معصوم، دلیل وجود خارجى او است و بى جهت و خود به خود به وجود نیامده است. 
حال اگر این تمایل واقعیت نداشته باشد، سایر تمایلات نیز واقعیت ندارد و اگر سایر تمایلات واقعیت دارد، این نیز واقعى است. 
این مطلب را به طریق دیگرى مى توان با توجه به برهان «هدفمندى» توضیح داد. 
برهان هدفمندى 
انسان، مركب از جسم و روح است و روح او نیز مانند جسمش در تكامل است. لازمه نیل به تكامل، وجود یك راهنماست كه او را كمك نماید. اگرچه عقل، وظیفه راهنمایى را بر عهده دارد، اما به خاطر محصور بودن آن به عالم جسمانیات و نیز به خاطر وجود دشمن هایى چون هوا و هوس و تمایلات حیوانى باید راهنمایى دیگرى هم باشد تا به كمك عقل بشتابد. این راهنما در عصر رسالت وجود پیامبر اكرم (ص) بود. به یقین پس از ایشان نیز راهنمایانى وجود خواهند داشت، چرا كه نسل انسان ها تداوم یافته است و اگر راه برنامه و راهنمایى الهى موجود نباشد، خلقت انسان ها، لغو و بى غایت خواهد بود. علاوه بر این خطر تحریف دین و وجود گروه ها ى معاند نیز، این ضرورت را تاكید مى كند. 
3 واسطه فیض: 
باید در میان بشر همواره فرد كاملى موجود باشد كه تمام كمالات انسانى ممكن، در او به فعلیت رسیده و در ضمن با عالم ربوبى ارتباط داشته باشد (تا ارتباط بین عالم غیب و نوع انسان محفوظ بماند) كه اگر چنین برگزیده اى در میان بشر نباشد حركت تكاملى افراد بى غایت و بدون هدف خواهد بود. 
بر اساس آیات قرآنى (آیات 30 و 213 سوره بقره)، پروردگار در نظام خلقت و نیز قانون گذارى و دیانت، ائمه و حجت هاى خودش را خلیفه روى زمین قرار داده و آنان را مجراى بهره ورى ها و فیض عام و خاص براى مردم ساخته و تمام اسماى الهى را به ایشان آموخته است «وً عًلًّمً آدًمً الأًسْماءً كُلًّها» تا اینكه به اذن او، همچون خودش در همه چیز تصرف و دخالت كنند و جانشینى او و عهده دار امور زمین و مردم باشند و چنین است كه اگر حجت و خلیفه خدا در زمین نباشد، خاك هستى مردم را در خود خواهد كشید. باید دانست كه خداوند متعال، با اسما و صفات عالیه اش، همه چیز و همه پدیده ها را آفریده و خود عهده دار تمام امور آنها است. 
هستى همه آنها، وابسته به او است و هرگونه اراده كند، در انها دخل و تصرف مى كند... اما بناى ذات مقدسش بر این است كه امور خلقت مادى را، فقط از طریق اسباب مادى و بدون دخالت مستقیم و یا بى واسطه اداره كند و از جمله اسباب براى اصلاح امور ظاهرى و باطنى مردم، پیامبران و جانشینان آنان به خصوص امامان معصوم هستند. امام صادق (ع) مى فرماید: «خداوند ناپسند و ناخوش مى دارد كه امور عالم را جز با اسباب و وسایط اداره كند از این رو براى هر چیزى سببى قرار داده است و براى هر سبب گسترده و میدان قدرت نفوذى قرار داده و براى هر نشانه اى، پشتگاه و راه ورودى گویا و خواننده به حق مقرر فرموده است. هر كه او را بشناسد و به رسمیت بپذیرد خدا را شناخته و هركه او را انكار كند، خدا را انكار كرده است. 
آن بارگاه و راه ورود، رسول الله و ما هستیم». 
پس اگر امامان معصوم و در عصر حاضر امام زمان (عج) عناصرى خاكى نبودند و امور عالم خلقت ازجمله زمین و ساكنان آن را بر عهده نمى گرفتند امور زمین و مردمش از هم مى پاشید. بنابراین باید واسطه بین آفریننده و پدیده هاى مادى، كسى باشد كه داراى خلقت مادى و جسمانى و علاوه بر آن داراى درجه اى از شرافت معنوى باشد كه شایستگى ارتباط بین آفریننده و آفریدگان را احراز كند و چنین افرادى جز خلفاى ذات مقدس پروردگار (پیامبران و جانشینان آنان) كسى نمى تواند باشد. 
4 اتمام حجت: 
اگر رهبرى معصوم در هر دورانى و در میان هر نسل از نسل هاى بشر نباشد چه بسا مردم گمراه، گمراهى و فساد خود را معلول نبودن این رهبر بدانند. از این رو براى همیشه، خداوند باید امام یا امامانى معصوم در جامعه معین كرده باشد تا حجت را بر مردم تمام كنند و بهانه اى براى منحرفان باقى نمایند «فًلِلّهِ الْحجٌهًّ الْبالِغًه». در روایتى از امام باقر (علیه السلام) آمده است: «اٍنّ الحجّه لا تقومٌ لله عزّ و جل على خلقِه الا بالامام حتى یعرفونه» «حجت خدا بر خلقش تمام نشود، مگر به وجود امامى زنده كه مردم او را بشناسند.» 
5 قانون هدایت عمومى: 
این قانون، اقتضا مى كند بعد از پیامبر، امام و رهبرى معصوم باشد كه كارهاى پیامبر را ادامه دهد با این تفاوت كه دیگر به امام وحى نمى شود و در هستى یك سلسله قوانین غیر قابل تغییر وجود دارد (مانند قانون هدایت عمومى) كه بر اساس آن، خداوند همه موجودات را به سمت كمال وجودیشان، راهنمایى و هدایت مى كند... در بین موجودات، انسان علاوه بر هدایت تكوینى، نیازمند هدایت تشریعى است و این هدایت، به وسیله پیامبر اكرم ابلاغ شده است و از آنجا كه لازم است، هدایت مستمر باشد و نسبت به نسل هاى بعدى نیز ادامه یابد باید بعد از پیامبر اكرم، افرادى مسئولیت هدایت مردم و توضیح و تبیین شریعت و مسائل دینى را بر عهده بگیرند. 
چنین اشخاصى، جز امامان معصوم نخواهند بود و اگر آنان وجود نداشته باشند، به هدایت تشریعى، خلل وارد شده و این باعث نقض در قانون هدایت عمومى است (در حالى كه قانون هدایت قابل نقض نیست). به این جهت در هر عصر، وجود امام زنده جهت هدایت مردم، ضرورى ولازم است. حضرت على (علیه السلام) در خطبه اى، به این مهم چنین اشاره فرموده است: «پروردگارا تو خود گواهى كه اهل زمین را از داشتن حجتى از ناحیه تو كه آنان را به دین هدایت كند و علم الهى را به ایشان بیاموزد و حجت تو از تمامیت نیفتد و پیروان اولیایت بعد از اینكه به وسیله پیامبران، هدایتشان كردى، گمراه نشوند گریزى نیست. 
این حجت تو یا در میان مردم، ظاهر و براى آنان آشناست اما از او اطاعت نمى كنند و یا از دید مردم پنهان و منتظر زمان ظهور است. زمانى كه مردم در صلح و آرامش هستند، اگر وجود حجت از نظر آنان غایب باشد، دانش و منش او به دل هاى مومنان مى رسد و ایشان به آن عمل مى كنند.» 
براى مطالعه بیشتر ر. ك: 
1 مهدویت (پیش از ظهور)، رحیم كارگر (نشر معارف) 
2 ادله عقلى و نقلى امامت ومهدویت، رحیم لطیفى 
(1) لطف اللَّه صافى گلپایگانى، امامت و مهدویت، ج 2، ص. 163
000 (2) كمال الدین، ج 1، ص 280، ج 27 بحارالانوار، ج، 47، ص. 71
000 (3) ینابیع المودّه، ص 423 اسعاف الراغبین، باب 3، ص 135. 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
چهارشنبه 18 مرداد 1396 01:27 ب.ظ
Hello there, I do think your website could possibly be having internet
browser compatibility problems. When I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in IE,
it's got some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a
quick heads up! Besides that, great blog!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :